Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 19 september 2011

Av Sara - 19 september 2011 21:52

Nu är det länge sedan jag rapporterade och det har hänt massvis så det blir ett lååångt inlägg och sedan åker jag till Mallis tidigt i morgon bitti. Om någon vill kontakta mej så är Facebook-meddelande bästa sättet under närmsta veckan!

Nåväl, veckan som gick rusade iväg med massvis med kunder och andra besökande hos oss. Jag jobbade två nätter och duktiga, fantastiska Klara roddar här hemma och är superduktig!!! Jag är sååå glad att ha henne här   . I fredags packade vi som galningar och så kom Linda med lastbilen. Vi lastade in oss, alla prylar och Galope  och så körde vi sex timmar norrut. 18.30 anlände vi till Strömsholm och installerade G och oss i våra små hobbitrum. Vi fick lite kvällsmat, rastade Ploppen en sväng i ridhuset och kraschade i säng. Sov medvetslös till 7 nästa morgon då det bara var att kliva upp och dra igång. Frukost till G och sedan den mest fantastiska frukosten på "Markan". En anledning så god som någon att köra hela vägen till Strömsholm. Markan har nämligen världens bästa frukostmackor och bullar och kakor. Linda älskar deras kaffe och drömmde om cafe latte... Lördagen bjöd på alla visningar för hand dvs exteriörbedömningar. Det var många intressanta hästar och det är tydligt hur kvalitén höjs från år till år. De flesta hästarna är numera svenskfödda och många håller hög eller tom mycket hög klass. Jag hjälpte till att visa Jennie Colbries fina Carmina V, som har vackra Aranjuez (e. Trazzel) vid sin sida. Hon skötte sej fin och slutade tvåa av fem i sin klass. Vinnar i denna klass blev en dotter till vår drottning Alhaja, Mirada. Hon var stor och ståtlig och påminde en del om sin mor. Kul!!

Carmina V med föl & under henne Mirada

    Kl 14.45 var det dags för Galope. Han var halvt om halvt skogstokig (eller förlåt om jag säger att han fick kåtslag på en annn hingst, som han var övertygad var ett sto...) och sprang omkring med dragen pistol hela tiden och bar sej åt som en idiot! Jag höll på att få en brytning på hästen och var arg som ett bi för att han inte halade in och skärpte till sej. Jag lyckades dock genomföra hela visningen väl trots hans tokspel och han fick fina exteriörpoäng och sina bästa gångartspoäng hittills. 8 på skritt, 6 på trav och 7 på galopp. Jag var dock mest besviken ändå, för att han betedde sej så. I Danmark förra helgen var han stencool!! Men, men han är ju bara 4 år. Lugnar väl sej. Kan inte låta bli att tänka att så skulle Trazzel aaaldrig ha gjort...

      På lördagskvällen fick man stassa upp sej lite och gå på middag med ca 50 andra glada PRE-ägare. det var otroligt trevlig med glada människor, god mat och gott att dricka. Linda och jag hade stenkul men drog oss till hobbitrummen vid 23-tiden. 9.45 nästa morgon skulle jag nämligen sitta i sadeln på Galope.

Sagt och gjort. 9.00 drog jag igång med flätning och allt annat som ska fixas innan man är redo för ridprov. Jag såg verkligen fram emot att visa upp en fin och välriden 4-års hingst istället för den tokstolle som alla fick se på lördagen. Och tänk, det fick jag... Galope kändes underbar att sitta på som vanligt och på framridningen flög han fram! Han har verkligen en otrolig ridbarhet och trots sin storlek så har an en myckt bra bärighet och balans och styrka blir bättre för varje dag som går. Väl inne på banan blev han lite spänd och blev även rädd för domarbordet, men om man bortser från det så var jag otroligt nöjd! Blev belönad med 22 poäng och här tilldelades han 8 på arbetsgalopp bla. Han gör verkligen skäl för sitt namn den hästen   

        Galope blev även uttagen att delta i bästa rörelser och även om han inte kunde hävda sej där så gjorde vi en väldigt fin uppvisning där. Kändes väldigt bra att få visa upp honom igen under lite mera ordnade former. Summa sumarum slutade vår fina 4-åring på en total 3:e plats av alla vuxna hingstar! Slagen endast av sin bror Delfinus och ståtliga Jubon. Galope blir vass om ett par år när han är mera klar!! 14.30 var vi alla inpackade i bilen igen och begav oss söderut. Var hemma 20.30 och jag vet inte vem av oss som sov hårdast i natt. Jag eller Galope? Tack bästa Linda för alla hjälp och support!!

Idag har det varit späckat schema igen då jag skulle vara och besiktiga och röntga Leviton på djursjukhuset på förmiddagen och om allt gick väl så skulle han sedan levereras till sin nya ägare utanför Trellerborg. Glädjande för alla gick han rakt igenom alla underökningar utan anmärkningar och kunde således flytta ideg. Lite sorgligt och hemskt, men han får det fantastiskt bra. Grattis Mia till din nya fina häst!

Leviton bekantar sej med sina nya vänner och visar vem som är ny kung på detta stället!

          I förra veckan sålde jag ju även en annan häst och det är finaste Primera som ska flytta till Monica & Mariscala i Lomma. Det känns oxå sorgligt men ibland så ändras saker och ting så man måste tänka om. Hos Monica kommer Primera få det helt underbart och jag kommer att kunna följa hennes utveckling. Grattis till dej oxå Monica!

Nu har jag fixat med mail, papper och annat som ska göras innan vi reser i morgon. Nu ska jag bara packa med... Det ska bli helt underbart skönt med sol, bad, avslappning och god mat en hel vecka. Mitt i veckan ska vi göra ett litet avbrott för att flyga till Sevilla-Ecija. Ni kan ju fundera på vad vi ska göra där...

Vi hörs snart! Adios!



Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards