Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 1 augusti 2011

Av Sara - 1 augusti 2011 21:48

I morse klev jag upp vid 7 och fodrade genast så att killarna skulle hinna äta upp i lugn och ro innan jag sadlade förste man! Så kl 8.15 skrittade jag och Trazzel ut i en stålande och het sommarmorgon. Det var ganska kvavt men fläktande så det var ganska behagligt. Bestämde mej för att vara lite modig och rida ut en längre tur med en hel del trafikerad väg, som vi aldrig ridit på innan, Trazzlaren och jag. Han är ju bara HELT fantastisk! Han tvekade inte på ett enda ställe, viftade inte på ett öra när bilar passerade utan verkade verkligen njuta av turen. Jag var tvungen att fixa med stigläderna, som kändes lite långa för uteritt, och då stod han helt stilla och bara väntade. Vi galopperade på trädor och travade en bra sträcka längs en å. Ljuvligt... När vi kom tillbaka fick T en välbehövlig dusch och så mockade jag pojkarnas stall. Kl 11 kom Agneta och u-ljudade två ston som glädjande nog båda var dräktiga! Härligt!

Fixade en hage till konvalecenthästarna (sto & föl) som bor här. Fölis ser riktig fin ut i sitt ben nu och efter att ha konsulterat den opererande veterinären bestämdes att de nu kan gå ut i liten hage. De blev helt överlyckliga!! Båda mor och dotter gjorde höga krumsprång och rullade sej i gräset. Härligt att se!

Efter lunch och lite mera stallskötsel sadlade jag Galope och red först en liten stund i ridhuset pga regn, men så snart det höll upp så red vi ut en sväng i stället. Stackars G hade trampat sej lite på ena framhoven (balltramp) och var nog lite öm, för han hade svårt att hålla takten idag och tog olika långa steg i traven. Blev därför med skritt, men det är ju väl så härligt på den hästen. Han skrittar med lååånga steg och är totalt avslappnad. En njutning att sitta på!

Helt ofattbart att de är så trygga och härliga att rida båda mina 4-åringar. Man får påminna sej själv om att de faktiskt bara är 4 år.

Ikväll hämtade vi hem valacken Davizin. Operationen hade gått bra och David var vid mycket gott mod. Med oss in hade vi Leviton som imorgon får samma "behandling" som David. Blir ganska skönt med två hingstar färre i stallet. Både de här två ungtupparna har varit hingstiga så det räcker och blir över. Trazzel, Galope och Teddy framstår som gamla kloka farbröder jämförelsevis. Nu får Leviton 3-4 veckors vila och sedan blir det fortsatt utbildning och så förhoppningsvis hittar vi en ny ägare till honom i vinter. Fast det kommer svida i hjärtat...

Avslutar med en bild på Teddy som Mountainhorse-fotografen Morgan tog förra veckan. Fina Teddan har som vanligt fått stå tillbaka för de unga killarna, men snart har matte tid igen och han ska får komma igång och jobba. Vi längtar båda han & jag!

 

Av Sara - 1 augusti 2011 12:17

Här kommer en liten filmpå Davizin från igår, hans sista dag som hingst. Han kommer att bli en väldigt cool och snygg valack nu! Till salu, se hemsidan www.pepinopre.com

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards