Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 9 mars 2011

Av Sara - 9 mars 2011 20:44

Ja det är vad jag sysslat med de två senaste dagarna. Huu vad många små byrackor med dåliga tänder det finns i Helsingborg! Och jag & Cecilia är värsta dentalmottagningen! Vi söver små hundar, tar bort tandsten och drar ut ruttna tänder på löpande band, Både igår och idag har jag varit på plats och fixat ett helt gäng med små söta vovvar. Alla är så söta! Åh vad söt utbrister jag varje gång en ny vovve kommer! "det säger du ju om alla", påpekade Cecilia. Och det är sant. Men jag tycker ju det! Det är yorksihreterriers, cairnterriers, chihuahuas, papillons, taxar och en massa mystiska blandraser. Alla små, arga och fruktansvärt söta!

 Har även varit iväg med Teddy hos Equiterapeuten och han har fått lite skön behandling. Känns bra att få honom genomgången nu efter vintern. Det är trist för dem att stå i knaggliga, stenhårda hagar och inte ha möjlighet att röra sej fritt på bra underlag på flera månader! Vi kollade även över sadel och konstaterade att den behöver justeras lite i stoppningen nu efter ett år användning.  Känns ju extra viktigt nu när jag använder samma sadel på Trazzel & Galope. De är så unga och oförstörda så man vill vara väldigt noggrann med dem oxå!

Leviton växer och frodas och har blivit en riktig kille nu. Han gnäggar djupt ¨på tjejerna varje morgon och kastar med sin stora hals och knycker på nacken. Han blir mera lik sin far för varje dag som går.

 Ja, jag visade ju bilerna på Trazzel häromdagen och han är en riktig källa till glädje! Har sällan varit med om en unghäst som faktiskt rör sej bättre med ryttare på ryggen än utan. Han är en dröm att sitta på! Nu ser jag verkligen fram emot att få visa upp honom på hingstvisningen och sedan på utställningen i Åstorp.

Razonado & jag på Danska Championatet i augusti 2010. Underbart att bara anmäla och åka till ett klart arrangemang! Inte behöva göra ett handtag. Bara anmäla, deltaga och ha kul och sedan åka hem igen. Toppen! Tack Danmark!

  

Det har varit otroligt mycket rykten och felaktigheter som florerar på internet angående just P.R.E-utställningarna i år. Jag sitter ju i styrelsen i FSHS - Förbundet för Spanska Hästen i Sverige. Det har visat sej vara ett väldigt otacksamt uppdrag. Man ska hela tiden ta emot kritik och ifrågasättanden som om man vore en högavlönad riksdagsledamot, och man får absolut inte svara som en person med ett liv utanför förbundet utan ska i alla lägen uppföra sej som en styrelseledamot. Nej nu är det slut med det! Jag är FÖRST OCH FRÄMST uppfödare, företagare och en hängiven PRE-entusiast. Jag har ställt upp som ledamot i FSHS för att jag brinner för rasen och vill dra mitt strå till stacken. Jag vill att den spanska hästen ska synas, jag vill att så många som möjligt ska få en möjlighet att äga en PRE, och om man inte kan det så kanske en partbreed iallafall?  Jag vill att det ska arrangeras många shower, utställningar och andra spännande tillställningar för rasen. Och om jag tycker det är för lite sådant, så tar jag saken i egna händer! Jag ville gärna ha en utställning i Skåne i år. Jag fick förfrågningar från skånska kollegor om FSHS planerade någon sådan. Det gjorde styrelsen inte, eftersom den inte kände att det fanns resurser nog. Då tog en grupp skånska uppfödare och ägare saken i egna händer, bildade en "eventgrupp syd" och ställde frågan igen till FSHS. När det nu fanns en grupp som praktiskt tog sej an hela uppgiften så tackade FSHS givetvis JA till att stötta utställningen. Alltså blir det två utställningar i år i stället för som tidigare år, endast en. HUR KAN DETTA VARA NÅGOT NEGATIVT? Jag tycker det är helt otroligt. ALLA kan vara aktiva själva. Kontakta FSHS, erbjud dej att hjälpa till! Jag sägar bara till alla som gnäller: GÖR NÅGOT SJÄLV! Snacka mindre och gör mer! Nej det är väldigt enkelt att sitta på sin kammare och klaga på det som görs. Är det kanske bättre om INGET görs? Då finns det iallafall inget att klaga på!

Om nu någon anser att jag klivit över gränsen för vad en styrelseledamot får säga och uttrycka, så lämnar jag gladeligen min plats  i styrelsen till förfogande. Jag sitter inte där för av någon självupphöjande anledning. Jag har mest fått skit för att jag sitter där. Jag sysslar allra helst med mina egna hästar, mitt eget företag, min familj och mina vänner. Engagemanget i styrelsen tar mycket tid från detta och om det ändå bara ska gnällas så kan någon annan ta över. VARSÅGOD! ENJOY! I annat fall så fortsätter jag att jobba för alla er som faktiskt är nöjda med FSHS arbete, som bara precis startat. Och om du inte är medlem så bli det nu! Ju flera medlemmar, dess då mera roliga saker kan vi göra! www.fshs.se

Sara Rudqvist, Stuteri Pepino PRE & FSHS i den ordningen. 


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards