Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 22 mars 2010

Av Sara - 22 mars 2010 20:31

Vilken härlig måndag! Jag och tjejerna var uppe med tuppen och fodrade och släppte ut. Äntligen är alla vattenslangar upptinade så att det går att vattna hästarna i alla hagar oxå nu. Skönt för dem att slippa törsta under dagtid. När mina tre ridhästar Zacke, Malibu & Teddy käkat upp sitt hö sadlade jag först Zacke. Han var betydligt mera kontaktbar jämfört med i fredags och jag longerade bara ca fem minuter. Lite krånglig var han vid uppsittningen och jag praktiserade metoden gör om - gör rätt. Till slut stod han fint! Idag red jag i trav och galopp i båda varven. Hans galopp är sagolik! Efter 15 minuters arbete var han svettig och lite trött men jag kände mej väldigt nöjd så vi avslutade med skritt på långa tyglar. Han kunde äntligen slappna av och frusta och vara nöjd   

När Zacke var klar var det Malibus tur. Tur att jag köpte 11,5 på hans nya bett för det var perfekt! Även Malibu fick jogga på linan några minuter först. det är ju så spännande att vara på ridbanan där stona går precis utanför och betar. Mycket svårt att slita blicken från tjejerna och koncentrera sej på matte... Så kopplade jag av linan, ställde Malli i ett hörn och satt upp. Han var superduktig! Just uppsittningen har varit det svåraste med hans inridning, men han skötte sej perfekt! Jag har ju alltså aldrig ridit honom tidigare så det var lite pirrigt. Vi skrittade några steg, men han verkade väldigt pigg så jag bad om trav ganska direkt. Det var som att flyga! Vilken känsla! Ahhhhhh! Min söta, underbara, vackra lilla arabiska prins! I morgon ska praktisarna få fotografera oss!

När vi var klara med ridningen åkte vi till Djursjukhuset med röntgenbilder på Ann´s nya häst från Spanien. Passade på att köka pasta till lunch.

När vi var klara där körde vi hem och hämtade transporten och körde till Svalöv för att hämta Bizarra, som ska till veterinären i morgon. Det var roligt att träffa Lina igen och hon blev så glad och stolt när jag berättade hur bra det gått med Silverprinsarna!

Ikväll har vi tränat Galope & Trazzel på bocken igen. De är bara så otroligt duktiga. Aldrig har jag varit med om att det har gått så fort att lära nya hingstar denna konst. Är nog en kombination av min rutin på saken och ovanligt duktiga pojkar! Trazzel skötte hela saken helt själv. Han hoppar perfekt och är smidig som en katt! Galope kör vi vidare med "modell-Teddy-tappning" och det är ett vinnande koncept även för honom. Två minuter tog det idag och kvalitén var mycket hög! Det är oerhört glädjande att nu veta att båda killarna håller hög spermakvalité med välkoncentrerad sperma och mycket bra motilitet (rörlighet, simsätt och rikting). Nästa tappning blir dett att packa och kyla oxå för att kunna se hur hållbarheten verkar.

Galope & Trazzel i april förra året

  

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards