Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 18 februari 2010

Huu vilken dag!

Av Sara - 18 februari 2010 11:43

Igår var en styv dag för mej & Mats. Den började med att stackars Matango var sjuk och fick åka med husse till djursjukhuset. Han hade kräkts upp all sin mat dagen innan och började morgonen med att kräka upp sin frukost även om vi bara gav honom 10 kulor hundmat och lite A-fil. Eftersom han är en väldigt glupsk valp och tuggar på allt, så var vi oroliga över att något fastnat.

Nordblicks Matango

    

Jag drog igång med stallsysslorna här hemma. Det var lite extra jobb med att köra hösilage och strö upp nya boxar. Olyckliga omständigheter har gjort att vi skulle hämta hem Heroico, Jerez & Leviton. Väldigt tråkigt för deras ägare men så är det ibland. Numera är hästarna dock åter våra och jag var givetvis spänd och förväntansfull över att få träffa dem igen efter drygt ett år! Speciellt Leviton som jag ju egentligen aldrig ville sälja...


Mats ringde och berättade att de behöll Matango på sjukhuset och skulle undersöka vidare. Strax efter lunch ringde en veterinär mej och meddelade att de opererat honom men inte kunde hitta något fel alls utan att han förmodligen bara dragit på sej en mag/tarm-infektion. Så nu har vi en valp som är buköppnad helt i onödan! Och måste stanna för medicinsk behandling.Jag blir tokig! Han hade klarat sej fin med medicinsk behandling, men de är så jäkla glada i skalpellen så upp med jycken på op-bordet innan man hinner blinka. Ska bli lite besvärlig djurägare i detta ärendet känner jag.

  

Nåväl, efter att jag var klar i stallet och kört och hämtat grannens transport, så att vi kunde ta hem alla tre på en gång, kom vi så iväg vid 16.30-tiden. När vi kom fram stod det tre pojkarna i en hage. Såg ut att vara välmående om än långpälsade som utegångsfår! Vi började med att lasta in Hero som snällt gick på. Så tog vi Leviton & Jerez som bara åkt en enda gång tidigare, och då lösa när de var små föl. De hade inga planer på att kliva på. Det blev lite tumult runt transporten och då blev snälla Hero rädd inne i sin trailer och passade på att hoppa över bommen! Som väl är är den enkel att släppa ner utiffrån, så sedan var det bara att backa tillbaka honom lite, sätta upp bommen och koppla fast honom igen. Vi bestämde dock att Mats skulle köra hemåt med honom så han slapp vänta. Jag fick hjälp att lasta de andra två. Kort efter att Mats åkt klev Jerez snällt in. Då ringer Mats och bara skriker: DU MÅSTE KOMMA NU!!!. Shit! For i en lånad bil och drog iväg efter honom. Efter 10 minuters nervös körning hittade jag ekipaget vid vägkanten. Hero hade hoppat över bommen, igen. Fått upp framhovarna på hyllan ovanpå den inbyggda sadelkammaren och kört huvudet rakt genom taket!!! När jag kom fram hade dock Mats lyckats baxa ner honom igen och han stod på rätt plats. Dock numera i en cabriolet! Efter att ha proppat upp hö, som han åt med god aptit, körde Mats försiktigt hemåt igen medan jag vände tillbaka för att hämta de andra två. Leviton var fortfarande inte inne men med lite hjälp av en longerlina i rumpan skuttade han kvickt in och jag kunde köra iväg. Hann bara ut från gården så ringer Mats, lätt upgiven och gastar att Hero har gjort samma sak en gång till! Han har dock rett upp situationen och meddelade att han väntade på mej så att vi kunde köra i karavan hem. Allt gick bra, vi körde stillsamt hemmåt och var 100 m från Gården när Mats transport plötsligt krängde som sjutton. Ner på gården snabbt som ögat och öppnade dörren framtill. Där ligger Hero upp och ner, bak och fram! Nu är han död, tänkte jag. Vi slängde ner lämmen och sparkade upp bakdörrarna. Så for hästen ut och stod strax utanför släpen. Genomsvettig, grimman hängades på halsen, men oskadd! Han följde snällt med in i stallet där han åt hö och fick på sej ett fleecetäcke. Ett lite skrapsår i huvudet och ett på benet var allt. Ofattbart!

Leviton & Jerez åkte båda hem som små änglar och installerades i gäststallet. De verkade helt nöjda med det.

Natten ha förlöpt lugnt och idag är alla ute i hagarna utan problem. Mer om det senare...

 
 
Natalie

Natalie

18 februari 2010 13:25

Men fy! Det låter som en dag hämtad rätt ur mitt liv :(

Hoppas han lugnar sig i trailern Hero och hysteriskt av veterinären att buköppna en hund efter ett par spyor!
Kram

http://colina.bloggplatsen.se

 
Tinaa

Tinaa

18 februari 2010 13:27

Men herregud!! Tur att allt gick bra. Mkt tråkigt med Tango, men jag hoppas innerligt han bli pigg o kry igen. Det häringa djursjukhuset är min sista utväg om det absolut inte finns något alternativ.....

Ha det nu så bra.

*By the way: Fin fina hästar ni har tittat på i spanien;)

Kram på dig

http://www.lightningpre.se

 
Ingen bild

Paula

18 februari 2010 14:09

Herre jisses vilken dag!!!! Hoppas du får lite välbehövlig vila i helgen!

 
Annie & Bandido

Annie & Bandido

18 februari 2010 14:13

urs jag fick ont i magen bara av att läsa om allt
fy så hemskt, och jo detta karvande i hundar är ett otyg. har varit med om det själv oxå. så en liten vappe oxå, stackars liten!
Hoppas nu att lugnet lägger sig, ni måste vara utpumpade

http://bandidos.blogg.se

 
Ingen bild

Jennie

18 februari 2010 14:36

Fy tusan vilken mardröm!! :-0 Tur att det gick bra ändå! Hoppas lille Mantago kryar på sig från operationen!

Kram Jennie

 
Kryddan

Kryddan

18 februari 2010 14:49

Oj! Du skriver så målande att man kan se det framför sig. Fy farao vad jobbigt!
Stackars lilla Mantago också!
Hälsa Mats! Kram, Kryddan

http://kryddan.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

18 februari 2010 17:48

Men herre gud, vilken tur att det slutade som det gjorde i alla fall. Det kunde ju ha blivit riktig katastrof. Ska bli spännande att se grabbarna igen.
Stackars lilla Tango. Jag tycker du gör alldeles rätt i att bli en "besvärlig" valpägare. Med all rätt. HEJA DIG!!
Jag tycker det är för jäv....

http://www.nordblick.com

 
Ingen bild

Ulla

18 februari 2010 19:17

Herrejestanes en sån pärs med transport och sjuk hund!!!

Skönt att det slutade bra med Hero och hoppas att det inte har satt sig i skallen på honom nu med tanke på framtida transporter... Och den lille Tango... varför skulle dom tvunget skära i honom... måtte han krya på sig nu!

 
Ingen bild

Gabbi

18 februari 2010 20:17

Fy bubblan med både hund och häst

Hund: Hur tusan kom de ens på att buköppna i det läget!?
Åkte själv in med min 5 mån till strömsholm i somras med oro för "främmande kropp" på röntgen syntes dock inget, de ville lägga in ,men inte jag , åkte hem till veterinärens missnöje, var dock beredd att åka in nattetid men hon repade sig bra av sig själv, troligtvis som din bara en bakterie.
Tycker verkligen du ska vara lite bråkig!

Häst : Fy bubblan gånger 10!
Jag som är paniskt transporträdd efter alla olyckor jag sett genom åren ( inte mina hästar dock) behövde inte läsa det där.
Jag har ju länge hävdat att den där jäkla bommen står för minst hälften av alla svåra transportolyckor, därför vill jag själv ha en diagonallastad eller en annan lösning som gör att jag slipper bommen, jagh arsagt att när jag har råd ska jag själv designa och bygga en så säker transport det bara går.
Gudskelov att det ändå gick så bra för er.

 
Malin

Malin

19 februari 2010 07:10

Fy vilken dag! Stackars lille Matango, hoppas han hämtar sig snabbt. Vilken mardrömsresa med Hero, tur att han kom fram hel.
Kram!

http://vetmalin.dinstudio.se

 
Ingen bild

Jackie

19 februari 2010 09:22

Blev helt nervös av att läsa allt.
MEN - har du klarat av detta klarar du allt!

Lycka till lilla vovven

 
Ann-Louise

Ann-Louise

19 februari 2010 15:02

Shit. detta med hästen var ju gôrhemskt. Jag brukar oftast hålla mig lung i många lägen - men där undrar jag om jag inte fått panik. En häst som fått ut huvudet genom taket... men jä....
Hoppas ni haft nog med olycka nu och att vovven kryar på sig. Det var en långhårig liten rackare :-)!

http://hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards