Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 10 februari 2010

Av Sara - 10 februari 2010 18:35

Ja, det tycker iallafall Ann-Louis att jag är. Tack! Nu återstår bara det angenäma arbetet att skicka vidare denna utmärkelse till 7 av mina favoriter och berätta 7 saker om mej själv...

  

1. Jag är en djurmänniska ut i fingerspetsarna. Har haft följande husdjur: Undulater, råttor, dansmöss, kaniner, vandrande pinnar, eremitkräfta (fast den var jag livrädd för!), salamander, grodor, hamster, fiskar, kakaduva, katt, hund, hönor, getter, får. Hmm det var nog alla. Ville börja på ridskolan när jag var 3 år gammal men föräldrarna tvingade mej att vänta tills jag var 4 år. Då stövlade jag in på Åsbo Ponny Klubb och red min första lektion på Jimmy Boy. ÖVERLYCKLIG! När jag sedan kom hem ringde någon från klubben som upptäckt att jag bara var 4 år. Man var tvungen att vara 6 år !!  För att de gjort misstaget att anta mej och låta mej börja så fick jag dock dispens och fick ändå börja! Det är alltså 30 år sedan min ridkarriär började..... Hua!


2. Morfar köpte min första ponny till mej när jag var 9 år. Domina, en c-ponny korsning mellan connermara & russ. Underbart söt liten häst som jag tävlade framgångsrikt i lätta klasser i hoppning. Växte dock snabbt ifrån henne och hon såldes två år senare.


3. Senare fick jag av mina föräldrar Al Dano, en arabisk fullblodshingst, knappt riden och 8 år gammal. Måste vara den perfekta hästen för en 13-åring! NOT! Efter diverse omkullridningar, stegring med överfall och häst ovanpå ryttare, klämd upp i boxväggar, biten och sparkad, blev denna hästen likväl helt underbar och han gick genom eld för mej! Vi tävlade upp till MSV hoppning och med honom grundlades även mitt intresse för avel, då han betäckte några få ston. Tyvärr dog han av en sjukdom 1994 och jag beslutade mej för att aldrig mer äga någon häst!


4. 1994-1999 så var det hund, hund, hund för min del. Skaffade först Grand Danoisen Simba som snabbt följdes av Border Collien Asslan. Jag, som aldrig kan göra något halvhjärtat, blev givetvis snabbt involverad i SKK och SBK. Satt som ordförande i lokala SBK och SHU, utbildade mej till instruktör och höll kurser så gott som alla dagar i veckan. Tävlade Asslan i lydnad. Han var Lydnadschapion vid två års ålder och vi tävlade flera SM. Tävlade även honom i spår och försökte oss på vallning. På en lydnadstävling träffade jag en trevlig kille med en schäfer som hette Mats...Tröttnade lite på hund och började fundera på häst? Resten är historia eller?


5. Helt andra saker om mej är att jag är otroligt höjdrädd, flyggrädd och båträdd. Fast mest höjdrädd. Jag hatar broar och undviker att gå eller köra över dem så långt det bara går. Jag har aldrig varit så panikslagen som när vi körde över Ölandsbron en gång, eller en gång när jag körde själv över Öresundsbron. Och då hade jag ändå knaprat i mej hemligt införskaffade stesolidtabletter...


6. Jag har rest till Kina två gånger. Första gången var jag i Kina i tre dagar, shoppade like a maniac, promenerade på muren och käkade nån jäkla insekt. Andra gången var jag där i 24 timmar. Jag flög dit (9 timmar) hoppade av planet, shoppade lika a maniac igen, åt mat, sov i 4 timmar, flög hem. Jag har även gjort 3-dagars turen till Dehli, Indien. Som sedan dess är mitt favoritland och som jag lääängtar att återvända till. Under tiden käkar jag indisk mat så ofta jag kan och läser gärna böcker och ser TV-program som handlar om eller utspelar sej i Indien.


7. Jag har fyra tatueringar, alla på högra sidan av kroppen, och skaffade min första när jag var 15 år.  Var tvungen att ha intyg från min mamma med mej till tatueraren. Det skrev hon glatt eftersom jag var så fruktansvärt rädd för sprutor, så hon var övertygad om att jag aldrig skulle våga. Gissa om hon blev paff när jag kom hem med en liten papegoja på skulderbladet! Senast förra året gjorde jag vid och om en som går runt ankeln till att sträcka sej ner över foten. Annars är favoriten min ring! Den älskar jag!

  


Så ja! Nu återstår bara 7 av mina favoritbloggare. Hmm, de flesta har ju redan fått, men jag ska nog klura ut några stycken!

Hej hopp!


Av Sara - 10 februari 2010 13:11

Ja denna bilder kanske ilustrerar hur förbaskat kallt det är i Skåne på vintern! Snö, har vi ju nu. Mer än vi brukar ha (normalt ingen alls). Idag blåster det som f-n en nordlig vind. Det flyger igen överallt och på vägarna "fyker" det, som vi kallar det när snön liksom glider över vägen.

Bortsett från vädret så måste jag passa på att visa mina foderringar som jag älskar! Det gör foderspillet minimalt, och dessutom äter hästarna i ring runt fodret utan att bråka. Mycket praktiskt! Jag skär av plasten på balen, trär över ringen och skär därefter av snörena. Bon apetit!

  

Och här bredvid den nyfyllda foderringen kan man se spillet från den förra balen. Ingenting!

  


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards