Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 2 februari 2010

Av Sara - 2 februari 2010 19:00

Funderingarna att köpa ytterligare en hingst kom ganska snart efter att vi skaffat våra första, som ju var Zagal XI. Vi hade pratat lite löst med Barbro om att skaffa en brun kille och plötsligt en dag fick vi ett mail. Hon hade fått nys om en otroligt läcker hingst som var till salu i ett handelsstall i Benidorm. Att utläsa av Barbros mail var hon väldigt förtjust i hästen och bifogade några foton och en lite filmsnutt. Mats & jag blev båda förtjusta i vad vi såg (nja, mest jag kanske som vanligt men ändå!) och vi bokade genast en biljett till Alicante så att jag kunde kika på hästen! Barbro hämtade upp mej på flygplatsen i stekande hetta. Vi åkte hem till henne så att hag kunde få på mej ridkläder och begav oss genast till säljaren. Vilket ställe!!! När man gick in i det svala stallet stod den ena otroligt vackra hingsten efter den andra uppradade i ståtliga boxar. Alla var blänkande rena med silkeslena manar och oljade hovar. Snacka om välskött! Barbro lät mej gå runt och se om jag kände igen "vår" häst. Och det gjorde jag! Han var vackrare än jag vågat hoppas! Men lite svårt att inte kika på de andra hingstarna som de flesta var mycket mera barocka och maffiga än Alferez. Men nu hade vi ju Zagal hemma som var maffig så det räckte och skulle ju inte ha en likadan, utan helst hans motsats! En brun ädel hingst precis som Affe!

Så här såg Affe ut när jag såg honom första gången. Foto Barbro Berglund

    

Provridningen gick inte riktigt som jag tänkt mej. Affe var hur snäll som helst, men helt obalanserad och dålig takt. Dessutom var han väldigt stel i överlinjen och det oroade mej. Jag var dock så såld på hans utseende, stam och temperament så jag villa såklart ha honom ändå. Vi bokade genast veterinärbesiktningen som skedde dagen efter så att jag kunde närvara. Den passerade han dock utan problem och vips, så  hade vi köpt en brun hingst.

Affe vid besiktningen. Vänligen ignorera den spanska hovvården...

    

År 2003 gick inga transporter till och från Spanien på löpande band som idag, så vi bestämde att Affe skulle stå hos Barbro tills han kunde åka. Då kunde hon dessutom jobba honom innan han åkte hem. Barbro passade oxå på att betäcka sitt fina Escalera-sto Rubia med honom! Det resulterade i fina Mitica.

Affe hos Barbro i juno 2003

  

Sensommaren 2003 anlände Affe så till Sverige. Han var lite småstökig och med tiden skulle jag bli varse om att han hade ganska mycket temperament men han var alltid supersnäll att rida. Jag kommer ihåg att allra första dagen jag red honom så skippade vi ridbanan och red i stället ut och galopperade på stubbåkrarna! Det tyckte båda han och jag var superkul!

Affe kom att stanna hos oss i 6 år. Han blev aldrig den tävlinghästen jag hade hoppats på då han dels inte hade riktigt de rörelserna man önskar på dressyrbanorna, och dels så var han hyfsat hingstig när man red bland andra hästar. Han gjorde aldrig något dumt och jag hade inga bekymmer med honom, men alla andra flydde fältet när vi kom in på framridningen. Inte så kul... Vi startade dock några lätta klasser, deltog i shower och uppvisningar och var på utställningar. Det var dock i avel som Affe blev vår stjärna. Under tiden hos oss betäckte Affe närmre 100 ston och han har idag ca 75 avkommor i Sverige. Säsongen 2009 gjorde Affe sin sista säsong i avel hos oss. Han fick bara 2 ston och ett av dem är dräktigt så i år kommer han sista avkomma. Han är såld och kommer sannolikt inte att vara mera i avel utan fungerar nu som ridhäst och läromästare. Vi har ju kvar hans son Galope som ser mycket lovande ut och Affe har med all säkerhet satt sin tydliga prägel på PRE-aveln i Sverige.

Se hans avkommor här:

http://www.pepinopre.com/C125729F005469E0/1/F29B401E10FF12AEC12573F10070578A.html


Här är Affe vid vår hingstvisning i mars 2009

  Och i hagen i april 2009  

Av Sara - 2 februari 2010 08:12

Usch. Reste mej från sängen och munnen fylldes genast med blod. Blää! Man skulle ta de lugnt och inte praktisera fysisk aktivitet det första dygne, men hur lätt är det? Hästarna vill ju ha mat, komma ut och ha rent o boxarna. Det kommer att gå långsamt idag. Nej, nu får jag allt släpa mej ut till de stackarna.

Längtar efter fölen. Snart kommer de första! I väntan på dem får vi njuta av dessa två fantastiska Teddy-föl. Brisa-hispanoarab och Alegrina-andalusier.

    

Och denna vackra 2-åring är e. Alferez

    

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards