Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 20 januari 2010

Av Sara - 20 januari 2010 11:05

Vem vill inte ha en svart PRE-hingst? Jag ville iallafall gärna ha en! Men under våra många och långa resor runt om i Spanien i början av 2000-talet så insåg vi att en häst av sådan kvalité som vi sökte, svart då, kostade orimliga pengar. Så jag & Mats lade svartahingsten-planerna på hyllan och köpte en brun i stället, men det är en annan historia.

Så kom det sej då så att hösten 2007 åkte jag flera gånger till Spanien för att köpa in saluhästar att sälja vidare här i Sverige. Det var på en sådan resa som jag träffade Teddy. Jag & mina kära vän Barbro Berglund befann oss i Elche för att se på en söt liten häst som hette Randu. Han var av passande storlek och pris,för att gå hem här i Sverige. Dessutom hade en meter lång man och såg ut som en karamell! Jag behövde bara titta på honom i fem sekunder så hade jag bestämt mej för honom. Säljaren tyckte väl att jag verkade vara en bra kund och började släpa fram häst efter häst som han tyckte jag kunde köpa. Det fanns en stor ung skimmel oxå som jag fastnade för. Så började han prata om en svart hingst som rörde sej fantastiskt och hade superstam och Paco-Lazos brännmärke! Han var väldigt upphetsad över denna häst, medan jag var måttligt intresserad för jag tänkte direkt att även om jag skulle få ett toppen-paketpris på alla tre hästarna så blev den aldeles för dyr för att kunna sälja i Sverige. Men säljaren lät en stallkille hämta ut den svart hingsten medan han pratade, trots mina vänliga men bestämda, nej tack!

Helt plötsligt så släppte de ut hästen på ridbanan och jag bara gapade! Wow vilken häst! Han fullkomlig flööög fram, kastade med huvudet och fick sin fantastiska man att svepa runt huvud och hals. Båda jag & Barbro stod som förstummade! Men även om han var "breathtaking" så slog jag honom direkt ur hågen. Hur billig kan en sån häst vara, tänkte jag.

Första gången jag såg Teddy

  

Säljaren var snabb i vändningarna och innan jag hann blinka hade hästen lindor, sadel och träns på sej. Nja, det skadar ju inte att rida lite, tänkte jag.

Så satt jag där i sadeln. Denna hästen skulle jag kunna rida varja dag - tanken for genom mitt huvud.  

Jag kan ju ha den själv! Vi har ju alltid velat ha en svart hingst! Jag ringde genast hem till Mats och berättade lite halvhysteriskt om vilken FANTASTISK häst jag hittat! Vi får prata om det när du kommer hem, sa Mats. Filma och fota honom så får vi se. Ok, sa jag, lade på luren och hörde mej själv säga till Barbro: Jag tar honom!

Första gången på Teddys rygg

  

Sagt och gjort, i december 2007 stod Tendencioso IV här på gården! Ridningen var ett kapitel för sej. Jag har aldrig kännt mej minsta lilla otrygg på hans rygg, men usch vad dåligt grundriden han var. Teddan ägdes av ett show-företag som hade många hästar och anställda ryttare. Man hyrde ut grupper med ryttare & hästar att rida kadriljer och uppvisningar på ferior runt om i Spanien. Följdaktligen hade Teddy lärt sej att ju mera hopp och bus ju bättre blir det! Vadå skritta? Man ska takta med höga knän och göra spansk skritt! Det tog mej ca 1 år att få honom fram i handen, bärig och ridbar i alla gångarter. Otroligt mycket jobb men det har det varit värt! Han är en dröm att rida! Känslig och med otroligt mycket energi. Men när man har honom med sej så är det som att vara en kentaur. Man är ett med honom! Sedan har ju sadelhelvetet förstört hela 2009 för oss. (som ni kan läsa om tidigare här på bloggen) Nu är vi dock tillbaka och jag är övertygad om att 2010 kommer att bli ett fantastiskt år för Teddy!

Hemma på ridbanan i januari 2008

  

I aveln har han dock redan skapat historia som den mest använda hingsten under både 2008 och 2009. Han lärde sej snabbt att tappas på bocken trots att han aldrig tidigare betäckt. Han har supersperma som gör vilken seminör som helst överlycklig! Fölen som kom 2009 ser ut att vara något aldeles extra och nu börjar snart årets kull att titta fram! Hela 34 föl väntas! Av erfarenhet vet jag att det aldrig blir alla som verkligen föds och får vara hela och friska, men många blir det! Ska bli otroligt spännande! Vi får se om även 2010 blir ett framgångsrikt år i aveln för Teddy! Välkomna att se honom och våra andra hingstar på vår hingstvisning påskdagen den 4:e april kl 13.00! 

Teddy 2009

 

     

Foto Natalie Lindholm

  

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards