Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 21 december 2009

Det gick inte...

Av Sara - 21 december 2009 14:28

I morse kl 07.00 ringde telefonen. Man brukar inte ringa så tidigt om det inte är något viktigt. Först tänkte jag vad är det för idiot som tror man svarar i telefon så här dax. Sedan blev jag iskall. Novia. Jo då. Mycket riktigt, det var från djursjukhuset.

Igår var hon pigg och glad där inne. Var riktigt förbannand på alla som skulle tempa, spruta, droppa och kolla så att det fick alltid vara två personer som hjälpes åt att undersöka och behandla henne. Hon hade kommit igång och bajsa och fick så smått käka lite hö, vilket hon gjorde med god aptit. Vi hade nästa pustat ut och tänkte att nu ska det väl ändå gå vägen!

Men så kom samtalet man bävat för. Fast värre. Det var ingen veterinär som ringde och bad om tillstånd att operera igen eller avliva. Hon var redan död. Operationssåret hade spruckit upp och man hittade henne i boxen med tarmarna runt sina egna fötter och fulla med sågspån....

Fina fina underbart vackra Novia. Kan inte fatta att hon är borta. Kommer aldrig ut i hagen igen. Hon fick dö efter flera dagars smärta, plågor och stress. Värre än så kan det inte bli tycker jag. Det hade varit bättre att avliva henne i fredags med facit i hand.

Vila i frid    

Novia rav4   Novia trav3   Novia trav2   Min häst!   Novia & malin stå  

 
 
Natalie

Natalie

21 december 2009 14:51

Nej! Usch, jag lider med er! Men man vet aldrig i förväg, naturligtvis gör man allt man kan för sina djur...

http://colina.bloggagratis.se

 
Annette

Annette

21 december 2009 14:57

Ibland kallas vissa speciella själar tillbaka för de är för vackra för den här jorden...
Nu kan det bara vända för er, ni förtjänar inte detta...
Idag tänker jag också på Malin, som inte får hem sin lilla fina tjej...
Många kramar från Annette

http://www.stalleskelid.zoomin.se

 
Ingen bild

karin

21 december 2009 15:11

Usch, jag lider med er.. stackars Novia!
Vi har också nyss förlorat vår ardenner som troligen dog i akut tarmvred, var pigg på kvällen vid insläpp men låg död i boxen morgonen efter.
Det är verkligen inte roligt att förlora en häst i plågor!
Styrke kramar till er!

 
Ingen bild

Kryddan

21 december 2009 15:15

Fy vad hemskt! Men facit har man aldrig och det kunde ha gått bra. Jag lider med er allihop.
En jättejättestor kram, Kryddan

 
Ingen bild

Anne-Lie

21 december 2009 15:15

Sänder de allra varmaste tankar till alla inblandade. Vet precis hur det är att stå med facit i hand.

 
Tess

Tess

21 december 2009 15:31

Fyfan vad hemskt. Vilket otursår detta varit. Sänder mina varmaste tankar till er och till Malin.

Vila i frid vackra Novia.

Många Styrkekramar
Tess

http://www.srpre.com

 
Ingen bild

Marita

21 december 2009 16:31

Helt otroligt hur ledsammt ni kan få ha det! Tårarna vill bara rinna när jag läser hur det har gått! MÅNGA stora kramar till er alla tre, om jag hade haft ett trollspö så skulle ni fått det.

 
Ingen bild

Annette

21 december 2009 16:55

Nej men gud så gräsligt! Fina, fina Novia!
Stackars er och framför allt stackars Malin....

 
Ingen bild

Rebecca

21 december 2009 17:10

Fy fan va tråkigt=((
Något liknande hände med min katt efter ett kejsarsnitt, efter 2 veckor sprack magen o tarmen kom ut så de blev avlivning=((

 
Tina

Tina

21 december 2009 17:12

Stackars, stackars Er! Framför allt Malin..... Vakra fina Novia.

Beklagar er förlust.

Många varma kramar

http://www.lightningpre.se

 
Ingen bild

Ingrid

21 december 2009 17:33

Så förfärligt tråkigt! Ni har verkligen drabbats orimligt hårt detta år. Lider med er! Vi miste ju min mans häst på operationsbordet ( tarmvred) för några veckor sedan och det är känns så tomt varje gång man går ut till hästarna och en saknas ...

 
Marianne Sundén

Marianne Sundén

21 december 2009 18:09

Frukansvärt sorgligt. Man får försöka vara glad för dom man har kvar. Ni har verkligen drabbats hårt i år.

http://www.seglinge.nu

 
Christina Nord

Christina Nord

21 december 2009 19:26

Vill med denna hälsning beklaga det som hänt er underbart vackra Novia.
Själva förlorade vi vår avelshingst Denver 235 i fredags. En mystisk sjukdom drabbade sex av våra hästar.
Denver fick avlivas efter en veckas kamp.
Man försöker förstå varför våra djur måste lida så.
Sänder de varmaste styrkekramar till er.
Hälsningar från Stuteri Rubin.

http://www.stuterirubin.nu

 
Ingen bild

Cina

21 december 2009 19:55

De va fruktansvärt tråkigt, ja tänker på er.. Att ni har verkligen haft otur i år.

 
Ingen bild

Ann

21 december 2009 20:23

Vill bara tala om att jag tänker på er och Malin... så sorgligt...beklagar verkligen... tur att det här året snart är slut, nästa måste bara bli bättre! Varma styrkekramar Ann

 
Anneli

Anneli

21 december 2009 20:39

Åh, vad jag lider med er och ägaren. Jag får en kall hand som kramar mitt hjärta när jag förstår hur nära min älskade Nisse varit samma elände. Han hade förstoppning i blindtarmen och var på djursjukhus. Han var också nära att opereras men lyckligtvis klarade han sig utan op. Tänker på er och eländet och lider med er. Hälsningar från Värmland.

http://www.stallektappa.se

 
Ingen bild

Paula

21 december 2009 20:47

Känner med er, har själv förlorat en häst i år så jag vet vad det innebär!!! Ni finns i mina tankar!! Kram Paula!

 
Ingen bild

Charlotte

21 december 2009 20:55

Så oerhört sorgligt, vackra lilla Novia! Jag är verkligen ledsen för er och för Malins skull.
Kramar från pappa-Bailon-Charlotte

 
Nina

Nina

21 december 2009 22:02

Nu får det vara nog med otur! Är verkligen ledsen för er och sänder en tanke till Malin. Stackars lilla Novia.

De tuggar i sig allt möjligt i hagen nu när det är blött och fruset om vartannat. Vi har en unghäst i vårt stall som fick samma för tre veckor sedan. Han var på kliniken en vecka och beslutet om avlivning hann tas. Helt plötsligt piggnade han till och är på benen idag. Ibland går det vägen.

Hoppas ni har det bra mitt i allt elände.

/Nina och Dorado

http://www.dorado.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gabrielle

22 december 2009 08:40

Vilken fruktansvärt hemsk död och så sorgligt att ni förlorade ännu en häst.
Vilket riktigt skitår det har varit, jag förlorade ju även Integro ett par dar efter visningen i vad som känns som en fullständigt onödig olycka, och det är så tugnt när unga djur lämnar en.

Jag hoppas att ni har fått ert av elände för många år framöver och att ni trots allt får en mysig jul.

/Gabrielle

 
Ingen bild

Jessica

22 december 2009 10:09

Usch, vad tråkigt. Jag känner med er och ägaren. Nästa år borde ju verkligen vara bra för er för ni har ju haft otur så att det räcker för flera år framöver....Jag får tårar i ögonen när jag läser det här....

Sköt om er.
/Jessica & Imada

 
Ingen bild

Anouck

22 december 2009 10:43

Vad hemskt. Men som Kryddan skrev kunde det ha gått bra. En av våra travare råkade ut för samma sak. Operationssåret gick upp och veterinerären fick kapa 3 meter tarm. Det hände den 14 februari och Holger är först nu frisk. Ni gjorde ert bästa.
Tänker på Malin och dig
Anouck och Randu

 
Ingen bild

Jennie

22 december 2009 11:05

Å nej, så enormt sorgligt!!

Kram Jennie

 
Ingen bild

Malin

22 december 2009 13:01

Usch vad sorgligt, stackars fina lilla Novia.
Men man ska aldrig tänka vad man kunde gjort annorlunda, facit har man aldrig!
Ta hand om er och alla hästar lite extra nu, och hoppas ni får en riktigt God Jul!

 
Ingen bild

jossan

22 december 2009 13:31

vilken mardröm...men ni gjorde allt ni kunde och självklart försöker man in i det sista med sina hästar....det var maximal otur och inget ni kunde vetat...hoppas ni orkar gå vidare!
många kramar jossan

 
Ann-Britt

Ann-Britt

22 december 2009 13:58

Så fruktansvärt tragiskt! Jag lider med er och Malin.

http://gustavsborgpre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Gull-Marie

22 december 2009 14:16

Vilket otursår ni haft känner med er, hoppas att nästa år blir utan allt detta så ni får gläds med era fina hästar. Det har tydligen varigt mycke magproblem med hästar i år undrar varför?? alla säger hösilaget!
Kram Gull-Marie

 
Ingen bild

Bea

22 december 2009 14:45

Gud så tragiskt! Lilla Novia som var så fin. Ni har verkligen inte haft det lätt.

Sköt om er.

Bea och Lillan

 
Ingen bild

Irene A

22 december 2009 15:53

Så utrolig trist å lese..... dere har virkelig hatt et forferdelig år.... Vi får bare håpe at 2010 blir et år med oppturer og lykke - det fortjener dere virkelig etter alt som har skjedd.
Klem fra Irene

 
Annie o Bandido

Annie o Bandido

22 december 2009 16:41

å herre gud, vad kan man säga mer än fyy så orättvist!
tänker på er alla inblandade.
kram Annie o Bandido

http://bandidos.blogg.se

 
Ingen bild

Annelie P

22 december 2009 17:36

Ursh va gräsligt. Man tycker att ni fått er otur för åskilliga år framöver. Stackars liten...
Men hon har det bra nu iaf. Klart man försöker rädda dom. Det är ju tyvärr först efteråt man vet om det var smart eller inte.
Hoppas ni iaf får en lugnt och skön jul!
Kram från Annelie i borlänge

 
Ingen bild

Johanna

22 december 2009 22:04

Stackars lilla Novia, och stackars er, livet är orättvist. Jag lider verkligen med er!
Styrkekramar från Johanna och Fanta

 
Ingen bild

Linda

22 december 2009 22:19

Tänker på Malin i första hand som ägde denna fina lilla liv.... Måste vara ofattbart att ena dagen på bättringsväg å sen händer en sån tråkig sak som kunde ha gått bra :0(
Men hon springer nog och leker med de andra hästarna där uppe får vi hoppas! Hoppas nästa år blir bättre som sagt de kan inte bli värre än som de är nu...

 
Ingen bild

Yatzy

25 december 2009 14:12

Tänker mycket på dig och Malin ....Att förlora en så ung Kompis. Mina tankar kommer att vara med er ett tag. Ta inte livet för givet. Allt kan sluta så fort.
Varma kramar Yatzy

 
Ingegerd

Ingegerd

25 december 2009 15:51

Usch vad hemskt, o mitt i julen! Har blivit tvungen att avliva hästar ett flertal gånger o det är alltid lika hemskt!

Kram

http://hovsing.bloggagratis.se

 
Ann-Louise

Ann-Louise

26 december 2009 08:06

Beklagar å det djupaste sorgen. Vilket elände. Vilken tragik.

Tröstekramar!
Ann-Louise och Cazal

http://hastochhund.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards