Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 20 december 2009

Otursåret inte slut ännu

Av Sara - 20 december 2009 10:13

Vilken fredag det blev... Novia & CLasse har ju flyttat till egna boxar i mitten av veckan. Det har ju gått hur bra som helst. Novia har varit lite orolig precis när de kommit in från hagen, men lugnat sej snabbt och ätit bra. På fredagmorgonen ville hon inte äta sin frukost och verkade allmänt orolig. Jag tänkte att jag släpper ut dem snabbt så hon får komma till mamma och dia lite så blir hon nog nöjd igen. Tittade till dem i lösdriften då och då och allt verkade ok. Så skulle vi ta in dem vid 16-tiden. Jag tog pojkarna och Mats stona. Tjejerna går alltid lösa ut och in och är så duktiga, men när alla kommit in fanns inte Novia med! Mats sprang ut i lösdriften och hittade henne på rygg, halvdöd som det såg ut. Han gastade på mej som kom i en hast. När vi kom springade for hon dock upp och skuttade iväg. På fel håll! Hon var helt desorienterad och gick ut i hagen i stället för mot stallet där alla andra stod och ropade! Så vi fick ta ut Gittan för att locka in henne. Så fort de kom in i sina boxar lade Novia sej ner igen och rullade och försökta bajsa, utan resultat. Suck. Ringde och pratade med Malin, hennes ägare, som ju är veterinär. Vi bestämde att hon skulle komma och titta på henne.  Men efter ca 30 min så insåg jag att detta var värre än jag först trott. Ringde till Malin och avstyrde henne och kopplade på transporten. Så körde vi in henne till Djursjukhuset. Två timmar senare låg hon på operationsbordet. Hon hade en allvarlig förstoppning och opererades i dryga tre timmar. Hennes tillstånd är fortfarande kritiskt. Det kommer att ta upp till en vecka innan man vet säkert om hennes tarmar har repat sej eller om hon fått bestående skador. Stackars, stackars Novia! Och stackars Malin! Men det KAN inte vara möjligt att förlora fyra hästar på ett år, eller?

Novia & Malin i augusti

Novia skutt   Novia puss  

 
 
Ingen bild

Helena

20 december 2009 10:43

Håller tummarna allt jag kan för Novia, lilla vackra häst!

 
Linda

Linda

20 december 2009 11:01

Usch, stackars lilla Novia. Håller alla tummar för henne.
Tur att detta året snart är slut så att det kan bli ett fantastiskt 2010.

http://jabeque.zoomin.se

 
Ingen bild

Milldoff PRE

20 december 2009 11:06

Så hemskt!! Stackars, stackars lilla Novia! Viken chock! Hoppas verkligen att hon snart får komma hem igen utan några problem.

Kram kram Camilla

 
Tina

Tina

20 december 2009 11:50

Näää!! Detta kan inte vara sant. Håller allt som går att hålla.....

Kram på Er

http://www.ligntningpre.se

 
Natalie

Natalie

20 december 2009 12:00

Nej vad tråkigt! Vi håller tummarna för att det löser sig för henne.

http://colina.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kryddan

20 december 2009 12:58

Vad hemskt! Hoppas att den vackra lilla Novia blir bra. Väldigt tråkigt för er alla att det blev så här. Jag o Hans håller också våra tummar för att hon repar sig.
Stor kram, Kryddan & Hans

 
Ingen bild

jossan

20 december 2009 15:51

hoppas, hoppas att allt går bra. jag lider verkligen med er, vet ju tyvärr hur hemskt det känns. vi håller tummarna!

 
Sofie

Sofie

20 december 2009 16:53

Usch vad hemskt.. Men det måste va nu när det är så lite för dem att göra i hagarna. Vi hade en islänning i stallet som också fick åka in men slapp operation. Sen min egna lilla Devil hade nog också lite ont i magen i går. Dem rör sig nog lite för lite när det är så knutigt och hårt i hagarna... Hoppas det löser sig för den lilla!

http://sofiespampe.blogspot.com

 
Ingen bild

Kristin og Malin

20 december 2009 19:37

Så fælt, stakkars, håper alt går bra

 
Ingen bild

Pauline

21 december 2009 07:41

Usch vad tråkigt, håller mina tummar för henne/er. Trösten är att det sägs att år 2010 blir en kanon år.
/Pauline

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards