Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 14 december 2009

Av Sara - 14 december 2009 21:01

Ja i helgen blev det ju vinter även i Skåne. -grader, frostigt och fint. När mitt ridhus är klart ska jag önska mej sånt här väder HELA vintern! Hästarna är rena, gödselstacken fryser till, hagarna är torra: det är fint men stenhårt! Skit. Nu önskar jag men varmare väder. Hur det än är så gillar jag en användbar ridbana.

Så idag blev det uteritt med Principen. Jättekul tyckte han, fast en jäkligt besvärlig ryttare som kräver att man ska gå i rätt form trots att vi galopperar på gräsängar... otroligtt envis är den lille hästkraken, men jag är värre. Riktigt fin galopp fick vi till, fast jag var helt slut när vi kom hem. Kollade av ridbanan när vi kom tillbaka och om jag harvar lite så funkar den ett tag till. Ska ju bli ännu kallare så då är det ändå helt kört. Då blir det att lasta och dra till innomhusarena.

Idag kom grävkillarna förbi och kollade hur vi planerar att lägga vårt ridhus. Förhoppningsvis kan vi få in det längs med ridbanan. På så vis får jag lä där och så blir det ganska mycket hage kvar och en bra bit från vägen. Det är på det berömda håret bara att vi klarar gränserna till angränsande mark. Ska mäta lite mera exakt och så får vi se. Spännande!

Red Bizarra i helgen. Det går mycket bättre med henne om man jämför med första dagen då jag knappt kunde välja riktning. Hon är lite orolig i munnen men det blir ständigt bättre och hon börjar bli lite bättre bärig. Jag reflekterar lite över hur annorlunda Lusitanos är. Nu har jag ju både Bizarra och Principe som är 50 % Luse. Jag upplever dem mycket mera egensinniga och mer attityd "jag kan och klarar mej själv" än PRE. De har dock väldigt bra motor och är lättare med takten. Ja överlag så verkar Lusarna lite hårdare i skallen helt enkelt. Vet inte om det är positivet eller negativt? Nu har jag ju bara erfarenhet av två stycken och betydligt flera PRE, men som sagt, jag kan inte låta bli att reflektera över likheterna mellan dessa två  individer och skillnaden mot spanjorerna...

En liten filmsnutt på Bizarra efter 3 veckors träning.

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards