Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under november 2009

Av Sara - 8 november 2009 18:41

Idag lockade jag med mej Mats ut i stallet. Vi hjälptes åt med mockningen och stallpysslet och det var nästan som förr. Jättemysigt! Sedan fick Mats göra iordning och sadla upp Blixten. Det var nog ca 1,5 år sedan han red sist! Men han har bara ett så naturligt och bra sätt med hästarna så det är så skönt. Så när Blixten var klar så gick de två ut på ridbanan och så hoppade Mats upp och red igång precis som om det var igår. Det gick faktiskt otroligt bra! Tänk om alla hade en sådan medfödd känsla och balans! Här är bildbevis.

Mats & Relampago! 

        

  '

    

Av Sara - 8 november 2009 10:35

Här vankas det mat till nästan alla våra stallkatter. Borskämda Salt (den vita) fräser argt på Samson. Salt är den enda som har privilegiet att även få gå in i huset och sova i mattes säng...

Igår var jag & Ann och tittade på en PRE-valack som står utanför Halmstad. En brun 7-åring med trevlig gång. Matte funderar på om han ska åka hit eller om hon ska försöka sälja honom själv. Det var inte Anns häst, men en trevlig häst! Vi får se om han dyker upp.

Snart är det dags för SICAB. Jag, Kryddan, Linda och Anna-Karin från Gällivare ska bege oss mot sydligare breddgrader. Ska bli underbart! Vi ska även åka till Jerez och hälsa på hos Cardenas. Så vi lääängtar tills det är dags! I fjol var det svinkallt hela veckan, så vi hoppas på lite mildare väderlek i år...

Sevilla 2008

  

Av Sara - 6 november 2009 21:26

Ni kan ju lyssna på detta medans ni läser resten av inläggen. Detta är min & Mats låt. Ja, ni vet alla par har ju en egen låt. Detta är vår. Och så har vi en till oxå. Den kommer vid ett annat tillfälle. Jag ääälskar Enya.


Av Sara - 6 november 2009 19:15

För att du ska få en lätt och smidig känsla när du rider hästen är dess bogar och en korrekt böjning genom kroppen av största vikt. Bogarna måste hela tiden vara på plats och halsen exakt mitt emellan dessa. Jag brukar tänka mej bogarna som ett cykelstyre. Halsen är lampan mitt emellan handtagen! Man måste vrida på styret för att kunna svänga. Om du svänger styret mjukt och balanserat blir det en mjuk väg och bakhjulet följer efter i samma spår som framhjulet. Verkar det logiskt?

Nu ökar vi svårighetsgraden från bjudning och takt rakt fram. Nu ska vi bibehålla båda dessa samtidigt som bogarna ska följa halsens mjuka böjning. Tänk dej en cirkel-linje på marken som halsen följer, bogarna ska sedan följa denna cirkel på exakt samma avstånd på båda sidor om linjen. Om du känner att (oftast) ytterbogen glider ut är hästen inte loss ordentligt i innertygeln. Du måste ha ett exakt likadant tryck i båda tyglarna och ett mjukt, mjukt stöd i tygeln. Du korrigerar med skänkeln och fångar upp i handen. Om hästen tar mera tag i ena sidan av bettet så måste du plocka loss det. Då får du ta så mycket som det krävs. Ta hellre några snabba tag och sedan mjukna, än att sitta och segdra hästen i munnen. Detta skapar bara ett större motstånd. Hästen måste respektera bettet och bära det mjukt, inte hugga tag och lägga sej i din hand så fort det blir jobbigt. Då slutar det med att du bär runt hästen och det är absolut förbjudet.

Om vi återgår till cykeln så kan man i svängar luta cykeln innåt. Det är en dödsynd i ridningen! Du måste vara otroligt noggran att du rider mjuka vägar med en korrekt upprätad häst. Den får inte skjuta dej utåt eller innåt och den får inte själv "lägga sej ner" i svängarna. Tänk dej att du svänger runt bakbenen medan framdelen visar vägen. Bakbenen får aldrig snedda innanför frambenens spår. Vakta även noga så att hästen inte lägger huvudet på sned. Öva gärna mot speglar i ridhus.

Ledord när det gäller detta trappsteg är : Uppförsbacke! Tänk dej att du rider uppåt, lätt och luftigt fram fastän vi böjer. Naturligtvis kan du böja nedåt och lågt, men det är en stretchövning eller avslappningsövning, ingen arbetsform!

Teddy i samlad galopp i uppförsbacke. Foto Natalie Lindholm

 

Teddy i en trevlig form i en arbetstrav

  


Av Sara - 6 november 2009 18:40

Upp i morse och fodrade och fick ut alla hästarna i sina hagar. Sedan tog jag en promenad med hundarna innan jag satte mej i bilen för att köra till Hässleholm och se en häst som skulle säljas. Plockade upp Ann (Varonil) på vägen. Hästen som vi skulle se heter Bucanero och hans ägare Marie har köpt honom av mej för några år sedan. Han är 10 år nu och har tävlat upp till MSV. En fräck och rolig häst!

Bucanero & Ida, som tränar honom.

 

      

Var tillbaka kl 14 och då hade snälla Camilla mockat och fixat iordning båda stallarna. Tack vännen! Så hjälpte jag henne att lasta Indi som nu fick åka hem till sin egen matte. Förhoppningsvis sista gången han flyttar i sitt liv.

När de hade åkta hämtade jag in Principe, Malibu och Blixten. Den sistnämnde fick nu ta över Indis box. Inne i hingststallet passar han bättre! Fina Relampago!

Sen sadlade jag Principen och så fick han jobba ett pass på banan. Traven är mycket bättre och fick idag en fin galoppfattning i varje varv från skritt. Nu kan han fatta utan att falla framåt och ta tag i bettet. Härligt!

In med Principen och ut med Blixten på vår premiärtur. Han var lite spänd men slappnade snart av och gick i en trevlig form i traven. Lite mycket att titta på och bekanta sej med men överlag en mycket angenäm ridtur. Avslutade med att skritta ut en liten sväng.

Skyndade med att sadla Teddan för att hinna med honom oxå innan det blev mörkt. Lade paden under sadeln och tog kandaret idag. Han var lite för pigg i början, men jag lät honom jobba lite i galopp direkt och sedan gick även han trevligt. Med paden under så låg sadeln riktigt bra. Men ska det vara nödvändigt? Känns trist att behöva korrigera med en pad på en specialbeställd sadel.

Slutligen han jag med att longera Laban lite innan mörkret var för kompakt. Han behöver nya dojor så jag måste få det fixat snarast! Tyvärr kommer han och Pierre inte särskilt bra överens så jag skulle behöva någon annan som vill komma förbi och sko bara honom. Alltid svårt att be en hovis komma och bara ta en häst när man egentligen har en annan hovslagare... Skit.


Av Sara - 5 november 2009 20:40

Idag körde vi igån som vanligt med mockningen. När pojkarnas stall var klart sadlade jag Principen och red ut en sväng. Fast han stod inne hela dagen igår uppförde han sje exemplariskt. Verkligen en cool och okomplicerad häst! Tog några varv på ridbanan oxå för att kolla av formen lite.

Sedan stack vi iväg för att hämta min Röösli. Spännande! Visade sej att de öppnade förs kl 13 oxh vi var där 11.30 så det blev inhandling av hundfoder och McDonalds innan vi kunde styra kosan hemåt igen. Rakt ut u stallet och testa sadeln. Den är väldigt mycket mindre än Passieren och ser nästan ut som en ponnysadel! Teddy var lite toppad idag igen, så det var inte helt lätt att reflektera över sadeln. Tyckte dock i slutet att jag hamnat i bakvikt, igen. Suck. Undrar om sadeln glider framåt och det är därför jag åker bak. Ska prova med en pad baktill imorgon, men det lutar starkt åt att jag snart skiter i detta. Lämnar tillbaka sadeln, vill ha pengarna tillbaka och tar ut dem jag tänkte från början: saddel4life. ÅNGRAR att jag inte gjorde det direkt!FANFANFAN.

Hade planerat att rida Blixten med men jag är så jäkla förkyld och hänging så jag fick kurera mej på soffan i stället. Undrar om det är svininfluensan? Ja, ja lika bra att få det avklarat i så fall Cool

I morgon ska jag & Ann åka och titta på en 10-årig PRE hingst som ska säljas. Tar med kamerna!

Här är varma ston i juni månad. Varför är inte hagarna så här alltid?

varma ston  

Av Sara - 4 november 2009 21:36

Fy fan vilket väder idag! (ja man får säga så när det är ens egen blogg!) För idag var det verkligen för jävligt. Det blåste rakt igenom hela min kropp! Släppte ut ston & unghästar ändå. De vill gärna ut och spralla lite oavsett väder. Blixten fick på sej medhavt tjockt täcke med hals och så fick han massvis med hö. Så klarade han sej oxå bra.´Han ville ju inte vara inne själv. Pojkarnas hagar ligger helt öppet utan någon som helst möjlighet till lä så de går inte gärna ut i denna typ av väder. Blev extra mycket haml i deras boxar och täcke av någon timme så att man kan rulla sej och gosa runt i halmen!

Vi gjorde stonas stall oxå innan vid stängde in oss i sadelkammaren en stund med tända ljus, kaffe och mjuka pepparkakor. Mums. Men efter en stund var det bara att ta tag i dagen igen och vi dök ut i stomen igen och strödde upp stonas ligghall och jag for ut med traktorn och hösilage i hagar och i stall.

På eftermiddagen började det snöa lodrätt. Bara 5 månade av denna årstiden kvar. Toppen.

Myste lite med Blixten när jag plockat in dem. Han är en speciell häst. Jag träffade honom i Spanien får  år sedan och tyckte han var en fin häst. Sedan kom han till Sverige och jag funderade på att köpa honom för ett år sedan. Men så hann någon annan före och jag glömde bort honom. Så står han nu här ändå! Jag tror inte på ödet och sånt, men lite speciellt är det.

De ringde från sadelleverantören och meddelade att min sadel har kommit. Hurra!! Ska åka och hämta den imorgon och prova direkt! Ska bli mycket spännande att se hur den ligger och hur den känns att rida i. Kanske funkar det denna gången!

Det var då. Gittan & Novia

Gittan & Novia  

Av Sara - 4 november 2009 08:15

Vi traskar vidare i vår utbildningstrappa. Nu bjuder hästen framåt fint så nu vill vi att den ska röra sej i en jämn fin takt. Inte nödvändigtvis med sina allra största steg, det är den förmodligen inte redo för, utan bara jämna lugna fina kliv framåt. En häst som är snabb i takten och gärna tar korta, hastiga steg behöver vi lugna ned med lättridning i en stadig balans (ryttarens balans alltså) . Du sitter tungt ned i varje steg och väntar med att resa dej tills hästen nästa skjuter dej upp ur sadeln. På detta vis kan du få hästen att "vänta" på dej. Tänk luugnt och staadigt, lugnt och staadigt.

Å andra sidan har vi även den hästen som är lite långsam och som behöver bli kvickare. Även här använd till en början lättridning. Var "lätt i baken" och bara doppa sätet i sadeln. Tänk positiva och lätta tankar!


Alla typer av hästar behöver en stadig ryttare. Detta skall vara ditt ledord. Framför allt på våra oftast mycket känsliga, PRE-hästar så är mantrat: STADIG. Var stadig! Stadiga skänklar som inte flaxar runt utan behåller samma  lätta, medvetna placering hela tiden, en stadig buren hand, och kanske allra viktigast ett stadigt överliv. Rak i ryggen, fall inte framåt eller bakåt heller för den delen. För resten av trappan ställer nu högra krav på dej som ryttare. Det är nu som du verkligen måste börja tänka på hur du rider.


Ett oerhört viktigt måtto måste vara: ju mindre du gör - dessdå bättre går hästen! Nu menar jag inte att man ska vara en passiv ryttare, men du måste känna när du ska bli stilla och inte inverka. Så fort hästen är exakt där du vill ha den, det kan vara i två steg, då MÅSTE du vara helt mjuk och stilla. Du måste belöna hästen med att låta denv vara, få den att förstå att i detta läge är du nöjd, och all påverkan försvinner. Du blir ett med hästen och blir bara ett stöd, en hjälpande hand och en pilot, när ni dansar fram tillsammans!


Jag skulle redan nu vilja klargöra att trappan är en bra ledstång, men den ska inte ta veckor , månader eller år att gå igenom den. Oftast passeras alla steg på ett och samma pass. Man får ta steg upp och ibland ner under samma varv eller på bara några minuter. I slutet av ett pass har man kanske fått till alla stegen, men nästa pass så börjar man på steg ett igen. Så måste det vara. Man kan aldrig slappna av och tänka, ja ja men nu kan vi detta. Checka av bjudning, takt och form osv varje gång! När du ridit hästen i några veckor, månader eller kanske år Då sitter helt plötsligt allt. Redan i första varvet kan du konstatera att allt klaffar! Det är då du vet att du lyckats. För det är inte imponerande med ett ekipage som far runt i skänkelvikningar, skolor, piruetter osv om hästen gör det besvärat och spänt eller tappar bjudning, takt, balans form titt som tätt. Imponerande är en lydig och avspänd häst som med lätthet och glädje utför den ena svårigheten efter den andra!


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards