Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 20 november 2009

Åh vilken morgon,

Av Sara - 20 november 2009 19:59

åh vilken härlig dag. Varje morgon när jag vaknar så tittar jag ut på trätrallen på vår terass. Jag ser ut från sängen. Blöt eller torr trätrall? Den har varit blöt ganska länge nu, men idag: torr! Hurra!!!

Det var en ren njutning idag att släppa ut hästarna. De verkade alla hålla med om det Skrattande

Mockningen gick i ett nafs och sen åkta jag och handlade fredagsfika. Sen myste vi med ostfrallor och kaka. Tog en lång skritt tur med Teddy i solen. Härligt! Sedan sadlade jag fina Zara. Idag blev ett litet genombrott. Hon har varit väldigt orolig med munnen och huvudet, så idag bestämde jag mej att nej, nu ska jag nå fram till henne. Det gick superbra! När hon insåg att det inte lönade sej att stöka runt så böjade öronen spela, man riktigt såg hur hon tänkte så det knakade och så vips, Jaha! var det det häääär du ville!! Underbart! Näste vecka blir det nya bilder på ett lite mera städat ekipage.

Principen fick jobba lite med öppna idag. Usch vad jobbigt. Han är lite motsträvig emellanåt och vill hemsk gärna falla tillbaka i sitt gamla mönster hänga i handen och gå på bogarna. Inte kul och inte tillåtet! Nej nu ska vi upp upp upp med framdelen och in in in med baken!

Idag fick jag en av mina favorit tidningar Hippson i postlådan. Blev förvånad, och glad tror jag, när jag bläddrade fram till ett reportage om den tyska dressyrmästaren Elke Funk-Hess. Hon är instruktör och tävlar internationellt i dressyr. Kommer till Sverige två gånger i månaden och ger lektioner. Hon använder sej av den tyska utbildningsskalan. Det är en grund, som jag aldrig hört talas om, som tydligen är väl genomarbetad och utprövad. Den består av följande steg/delmoment: TAKT   LÖSGJORDHET   STÖD   SCHVUNG   RAKRIKTNING   SAMLING   tillsammans blir detta RIDBARHET. Intressant eller hur! Har hon läst min blogg eller??? (ha ha) skämt åsido så är det lite genant att detta är den tyska metoden...Jag som alltid menat att jag inte rider tyskt...Nåja, tiderna förändras ju. Tysk ridning idag är ju kanske inte det som man generellt sätt tänker sej var tysk ridning när jag började rida... Så numera rider jag alltså TYSKT. Fan oxå...Cool

Lägger in lite hollänsk ridning att njuta av. Detta är den bästa ritten av Tootilas som jag sett hittils. Hollänska mästarskapet tidigt i år. Glöm inte ljudet när ni tittar på denna ritt. Den mest effektfulla Kür-musiken jag någonsin hört!


 
 
Sofie

Sofie

20 november 2009 21:49

Visst går allt så mkt lättare med hästarna när det är sol..
Hade behövt sol i några dagar nu så man får lite energi och att padocken torkar upp lite.

http://sofiespampe.blogspot.com

 
Anne-Lie

Anne-Lie

21 november 2009 16:21

Müselers ridlära och Lettes gamla bok tar upp den utbildningsskalan. Själv blev jag uppfostrad i den andan på min gamla ridskola Vällingby Ridhus. Den bästa boken jag läst hittills i ämnet är Ingrid och Reiner Klimkes " The New Basic Training of the Young Horse". En bok som har "skynda långsamt" som den röda tråd. Den rekommenderar jag verkligen.
Uppskattar verkligen dina artiklar i ämnet! Det får en att komma ihåg trappstegen. Bra skrivet.

http://mackan.sportsblogg.se

 
Ingen bild

Milldoff PRE

22 november 2009 09:10

Jaha....och hur lätt såg inte detta ut att vara !!!! man blir ju förbannad :-) :-) :-) Såååå vackert, och vilken musik :-)

Kram Camilla

 
Ingen bild

Anne-Lie

22 november 2009 18:19

Vad jag skulle komma fram till men som jag glömde bort var: att utbildningsskalan är väl essensen av den klassika ridningen som Borba, Balkenhol, Karl och "det gänget" inklusive du pratar om. Så med andra ord rider du inte "tyskt" ; ) : ) fniss, utan klassikt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards