Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 2 november 2009

Trappsteg nr 1: BJUDNING

Av Sara - 2 november 2009 21:45

Detta steg är inte bara det första steget. Jag skulle nog vilja säga att detta är det viktigaste steget. Inte för att föringa följande steg, men utan bjudning blir allt pannkaka!

Vissa hästar har ju en enorm bjudning i sej själva. De jobbar gärna och vill och vill hela tiden. Detta skall dock inte förväxlas med den heta hästen som bara vill springa. Detta är ingen äkta bjudning utan bara ett annat uttryck för att komma undan arbete. Vissa hästar blir "tröga" och måste tvingas i varje steg, andra rusar och man får bara bromsa. Båda typerna av hästar är bekväma. En häst som gärna springer är ofta lätt att plocka fram bjudning i, men vidare steg som bogar och rakriktning är ofta svårare på dessa hästar då de gärna, för att komma unden arbetet, skjuter ut både höfter och bogar hit och dit i stället för att korrekt trampa under sej och bli bäriga.

På en häst som är "trög" eller snarare ouppmärksam är oftast lättare att komma vidare när man väl fått till bjudningen.

Hur får man då ärlig bjudning i hästen?

Vi börjar med den ouppmärksamma hästen i dagens genomgång. Metoden är mycket enkel. Du måste helt enkelt lära hästen att snabbt svara på dina hjälper och att sedan behålla tempot tills du ber om annat. Tricket är: SLUTA DRIVA! Det är absolut förbjudet att sitta och småbanka eller klämma med skänklarna i varje steg, driva med sätet eller i värsta fall både och. FÖRBJUDET! I stället så ska vi väcka hästen. Vi börjar i skritt. Var noga med din sits. Gå igenom hela din kropp. Slappna av i bäckenet och tänk lååånga ben. Buren hand, inga hårda händer vid hästens manke. Enkelt funkar det så att benen betyder FRAMÅT. Be hästen gå frammåt genom att "kicka till" den med båda hälarna. När du gör detta, var beredd på en eventuell kraftig reaktion. Hur myckte hästen än går fram så får du ALDRIG bromsa direkt eller ta i tyglarna, utan när du ber den att gå frammåt så har du HELT lösa tyglar. När så hästen travat 5-10 steg, eller eventuellt tagit några galoppsteg, beroende på hur kraftig reaktionen blir, då tar du en jämn och mjuk kontakt med hästens mun och rider på framåt. När eller om hästen tappar tempo så återigen, lätta på tygeln kicka till med hälarna, låt hästen reagera framåt några steg, hellre för många än för få, och ta sedan kontakt igen. På detta vis arbetar man vidare tills hästen skrittar, travar och galopperar självmant och glatt framåt tills DU ber den sakta av. Vissa hästar kan de ha trubbats av så pass mycket att man kan behöva sporrar eller spö i inlärnings skedet. Det är viktigt att du får en  kraftig reaktion. Annars är hela inlärningssystemet meningslöst och du är snart tillbaka till ett evigt drivande. HA SJÄLVDICIPLIN! Du får ALDRIG sitta och hacka på eller klämma hästen med benen!

I början kan man behöva upprepa mönstret - lätta på tygel, kicka med hälar - tre, fyra, fem gånger på ett varv! Men ganska snart förstår hästen mönstret och du behöver använda hälarna allt mera sällan. Så småningom kan kickande hälar övergå till smått osynliga rörelser med benen för att be hästen att röra sej framåt.

Glöm inte att beröma hästen, gärna och helst med rösten, när den gör rätt och pinnar på framåt! Skrattande

Teddy1  

 
 
Ingen bild

Anita

2 november 2009 23:47

Jaaa! Flott!
Akkurat hva vi trenger.
Anita

 
Kerstin

Kerstin

3 november 2009 07:16

Tack för ett mycket bra inlägg. Hade kunnat skriva det själv, fast du formulerar bra mycket bättre!

http://www.bouncy.blogg.se/ny

 
IreneA

IreneA

3 november 2009 07:55

Jeg er HELT enig med deg! Bra skrevet Sara :-) Jeg hadde lite problem med bjudningen til min forrige häst, men det blev det slut på när jeg fikk hjelp fra Borba. Vips, så gick hästen av seg selv!! Det er jo igrunn helt logisk.... :-D

http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=643

 
Ingen bild

Linda

3 november 2009 09:09

Mycket intressant läsning! Forsätt gärna så! =))

 
Ingen bild

Lena

5 november 2009 16:25

Oj så roligt med konkreta och bra tips :)
Jag har en lusitano som helst bara vill springa. Han vill gärna jobba, men nästan hela ridpasset går åt till att försöka få ner tempot på honom. Han passar också ibland, oftast i skritten. Är detta vanligt på de iberiska hästarna tror du? Har du något tips hur man tränar bort det?

 
Ingen bild

Sara

5 november 2009 16:47

Hej Lena!
Det är svårt när hästarna helst bara springer Man måste hitta rätt knappar att få hästen att slappna av från början. Jag tycker oftast det är lättast i trav. Jag har haft några hästar som gärna passat. Ofta beror det på att de inte arbeter genom kroppen i skritten utan blir låsta. Arbeta inte hästen alls i skritt förrän den är stadig i traven och med ärlig bjudning, inte spring! När du skrittar så ha långa tyglar och bara lyft upp huvudet och koncentrera dej på takten och bjudningen. Eller passar han även på långa tyglar?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards