Pepino - dressage & breeding

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2009

Hur är det att rida en PRE, egentligen?

Av Sara - 31 oktober 2009 17:27

Ja om detta kan man ju prata i eeevighet! Men jag ska försöka kortfattat beskriva hur jag upplever dessa hästar och hur jag anser att de ska ridas. Jag är väl en av dem i vårt land som trots allt suttit på ett stort antal spanska hästar.

Den största tillgången hos en PRE är dess arbetsgnista och den enorma viljan att vara till lags. Den säger aldrig - nej, jag vill inte. Möjligtvis förstår den inte, men då försöker den oftast göra en massa saker för att gissa sej fram i stället för att svara emot. Det svåra med dessa hästar är inte att få dem att göra mycket utan att få dem att göra lagom men med rätt sorts energi. De kryper gärna ihop och blir höga i form och steg. Detta beror alltid på för kraftig ridning. Man kan aldrig pressa fram en lägre form eller pressa hästen fram till bettet. Den måste komma dit av fri vilja. Starka ben och händer anser vara helt förkastligt på dessa hästar!

När jag rider tänker jag inte hur jag ska forma hästen efter min vilja, utan hur jag bäst kan hjälpa och underlätta för hästen att röra sej i uppförsbacke, så lätt och luftigt och som möjligt. Jag tvingar aldrig en häst med kraft, spö och sporrar att forma sej dit jag vill, utan om hästen inte går som jag önskar analyserar jag snabbt varför och vad jag gör för fel. 

Många ryttare ägnar alldeldes för mycket energi och focus på vart hästen har sitt huvud. Man jobbar med händer och ben för att få hästen att böja på nacken. I sin iver att få huvudet dit man vill glömmer man hästens bjudning, tempo och takt. Utan dessa tre komponenter är huvudets placering totalt ointressant. Hästen MÅSTE alltid vara självgående. Du ska bara be den om trav EN gång. Sedan är det trav tills du säger annat!

När jag sitter upp på en häst för första gången så kollar jag sakerna i följande ordning. Det är också efter denna ordning som jag sedan arbetar hästen efter för att få den att arbeta korrekt.

1. Bjudning och hur hästen svarar för framåtdrivande skänkel.

2. Förmågan att vara taktmässig i alla tre gångarterna.

3. Förmågan att hålla sina bogar på plats och vara korrekt böjd på böjt spår.

4. Rakriktning och liksidighet

5. BÄRIHGET

6. FORM

Formen kommer alltså sist. När punkt 1-5 sitter kommer formen som ett brev på posten! Detta är grundridningen!


Men när så allt ovanstående funkar, DÅ kommer det roliga. Vi börjar samla! Och här kommer PRE-hästen i sitt esse. Under förutsättning att grunden sitter som berget går det väldigt fort att få styrkan i dessa hästar. De har ju en muskelmassa som överträffar andra raser och detta gör att de snabbt blir starka att utföra skolor i trav & galopp, piruetter osv.

Många undrar hur man lär hästen öppna, sluta osv. En PRE är känslig och har oerhört lätt för att flytta sej i sidled. Detta gör att när grunden är väl befäst är det i princip bara att flytta den ditt du vill. Självklart så befästs ju alla övningar efterhand så när du upprepat tex slutan ett antal gånger behöver du bara ge hjälpen en gång för att "beställa form och riktning" och sedan går hästen så tills du ger den andra direktiv. Du behöver alltså inte rida hästen i varje steg!

En annan sak värd att nämna med denna ras är att den inte blir stel seg och svår om den vilar. Du behöver altdrig oroa dej om du reser bort en vecka eller två. Det är bara att ta vid där du slutat är du kommer hem. Dessa hästar behöver inte ridas igenom i 40 minuter för att gå bra. De går bra direkt. Därför anser jag även att långa arbetspass och av ondo. Jag rider sällan mina hästar mer än 40 min totalt.

Ett vanligt pass ser ofta ut så här:

  • 5 min skritt på fri tygel
  • 5 min skritt i olika rörelser typ skänkelvikning, skrittpiruetter, raka spår
  • 5 trav på volter och serpentiner i ganska öppen form, men ALLTID bärig
  • 2-4 min galopp enligt ovan
  • 10 min samlade övningar efter hästens utbildningsnivå
  • 5 min trav på böjda spår i låg form och utsträckt hals. OBS! ALLTID BÄRIG och i balans!
  • Fri skritt till 5 min

Jag har mycket mera att skriva om i detta ämne! Fråga gärna genom kommentarerna så ska jag svara i nästa inlägg!

Uruguayo1  

Nicke rid  

Faustotrav  

Fonzie1  

   Teddy5   Zagal3  

Randu   

Mariscala 2  



 
 
Ingen bild

Paula

31 oktober 2009 20:45

Låter ju underbart när man är van att rida halvblod! Blir bara mer och mer sugen på en pre!

 
An

An

31 oktober 2009 21:19

Det är en underbar känsla jämnför med de sega, tråkiga o svårarbetade halvbloden. De pre:er jag har ridit har varit med på noterna direkt. Alltid positiva o framför allt snälla. De gör allt för att vara till lags. Men första gången jag hoppa upp på Urri så fundera jag på hur man rider denna duracellkanin som han är. Vi har fått jobba väldigt, väldigt mycket med att inte bara springa. Men jag skulle inte vilja ha ett halvblod igen

http://www.ingemanslandet.blogg.se

 
malin

malin

31 oktober 2009 21:48

håller med dig, hade en lipizzaner innan, och dom e så arbets villiga

http://malin79.cybersite.se/startsida.html

 
Annette

Annette

31 oktober 2009 22:06

Tycker nog att man ska rida alla hästar på det här viset och det fungerar med ALLA raser, det är bara olika vilka förutsättningar de har, vissa har ju lättare för sig än andra. Halvbloden är ju byggda på ett annat sätt, och då har de fysiken emot sig till en viss del. Sedan är det ju skillnad på ridkultur i olika länder. Jag rider min häst som är korsning kallblodstravare/fullblod på ett liknande sätt som Sara beskriver och det fungerar alldeles utmärkt med honom också :-)

http://www.stalleskelid.zoomin.se

 
Annette

Annette

31 oktober 2009 22:10

Glömde bara säga att PRE-hästarna har lite andra bekymmer än halvblodshästarna och det är att de gärna "krullar" ihop sig och blir för höga i formen och släpper bettet. Kan vara nog så svårt att få ordning på! Har haft det problemet med min häst och får checka av framåt nedåt ofta så han följer med handen och använder sin rygg rätt. Viktigt också med rätt bett. Oj, vad detta ämne engagerade mig :-) Kul att diskutera ridning :-) :-)

http://www.stalleskelid.zoomin.se

 
Ingen bild

Sara

31 oktober 2009 22:12

Ja självklart skulle jag rida ALLA raser likadant! "Min" metod tillämpar jag ju på alla hästar. Men jag har försökt stoppa in lite info om vad jag tycker är så speciellt med just PRE!

 
Ingen bild

Charlotte

31 oktober 2009 22:59

Mycket intressant och håller med allt du skriver, Sara! Ett ex. mina stallkamrater rider fram innan träning i 30 min, jag ca 5 min inför samma tränare, för Bailon är liksom alltid redo/färdig. Han blir inte bättre eller mjukare för att vi joggar 88 varv i lättridning. Han är lika mjuk efter 2 veckors boxvila! Lite jobbigt men charmigt kan det vara när Bailon tror att han kan ligga före och "vet" vad som skall komma innan jag hinner be om det. Händer dock alltför sällan på halvblod... : )

 
Ingen bild

Ingrid

1 november 2009 12:38

...Och när man väl har en PRE är inget detsamma att rida och man har blivit bortskämd ... Fråga mig jag vet!
Jocosa är konvalecent + dräktig och vilar. Jag har både egna och andras hästar att rida - ingen PRE dock. Problemet är bara att jag har blivt så bortskämd att jag inte tycker att någon av dessa ens i närheten av att vara lika kul att rida som mitt lilla sto .... Det är nästan så att ridningen kan vara och jag ska behöva vänta minst till nästa sommar innan jag kan rida henne igen ....Lääängtar! Vad jag vill lägga till alla lovord är dock hur otroligt kul det är att hantera dessa hästar från marken. Båda mina ston ( Jocosa 6 år & Bailarina 1,5 år ) kommer som spjut bara man visar sig, älskar att bli kelade med och vill inget heller än att få göra något kul med matte! De är snabbtänkta och lättlärda och speciellt Jocosa älskar att lösa problem! Jag tricktränar henne lite på skoj och mitt största problem är hitta på nya saker och lista ut hur jag ska få henne att första vad jag vill. Lyckas jag bara "förklara" för henne så lär hon sig direkt! Precis som Charlotte skriver att Bailon gör vid ridningen så förkommer Jocosa mig hela tiden vid träningen - hon börjar göra olika "trick" så snart hon vet att det är detta som jag vill och gör allt för att lista ut vilket som är det rätta, så jag får arbeta med att lära henne att vänta på kommando! Lilla ( redan nu högre än Jocosa dock ...) Bailarina lastar sig själv i transporten, går lugnt själv i hagen när kompisen rids, går över bommar, presseningar mm utan att blinka! Tro dock inte att hon är loj för det - tvärtom det är en mkt alert och bestäm dam - men så inställd på att samarbeta och göra rätt!

 
Ingen bild

Spöket

1 november 2009 14:10

Men hur gör man med dessa PRE som tydligen är lite för smarta och inte jobbar mer än i onödan och stannar och vägrar och gå när kraven blir för höga? Alternativt ser "spöken" överallt. Förutom detta så är han extremt mjuk och "lättriden" och lätt att ha att göra med, mycket lättare en andra raser.

 
Karin

Karin

1 november 2009 15:52

Hej!
Jag är en relativt nybliven P.R.E-ägare Har haft min kille i snart ett år och han kom till mig som 6 månaders föl.
Jag har alltid tidigare ridit och ägt halvblod (17 år)men länge varit sugen på P.R.E-hästen Jag har aldrig ridit en pre utan köpte en ändå för jag tror att rasens känslighet kommer att passa min ridning alldeles utmärkt.
Jag är också en förespråkare för "Saras metod."
Åh vad denna lilla häst har tagit mig med storm, han är helt fantastisk! Så rolig att arbeta med från marken och så otroligt snabb tänkt och lättlärd.. Hela familjen har blivit engagerad i denna härliga häst och jag ångrar hittills inte att jag vågade följa mitt hjärta och köpa en egen P.R.E

Roligt att läsa denna blogg!

http://www.passagen.se

 
Angela

Angela

10 juni 2012 21:14

Hej
Mycket bra skrivet, bra inställning till ridning, passar säkert de flesta raser men jag måste säga man blir riktigt nyfiken på denna magnifika ras.

Trevlig blogg!

http://www.gordons-hh.dinstudio.se

 
Ingen bild

Annelie

5 juni 2017 15:05

Hej, jag har just köpt en P.R.E Han har högt huvud och är stark framåt; skulle behöva få ner huvudet, han är bara lätt inriden, vad hade du/ni använt er av för att få ner huvudet lite?
Stort tack på förhand för tips.
Trevlig blogg!

Sara

13 juni 2017 13:50

Hej Annelie!

Jag hade longerat honom med lätta inspänningar för att få honom att hitta balansen bättre. Tänk på att han inte får rusa utan trava lugnt.
Med vänlig hälsning, Sara

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 4 december 2016 20:45

Så har vi varit iväg på några LA, jag & Hugo. Förra helgen red jag hela programmet och kände mej nöjd, men på filmen såg vi ut som om Hugo hade tuggumi under fötterna och jag passiv i sadeln, som vanligt, suck... Jag nöjde mej och plockade inte upp h...

Av Sara - 21 november 2016 19:25

Helgen har gått och så är det måndag igen. I fredags var jag en sväng på HFRK, som arrangerade Nationella dressyrtävlingar i dagarna tre. Pepino Dressage & Breeding sponsrade PSG-klassen på fredagen och då var jag givetvis på plats för att titta och ...

Av Sara - 17 november 2016 20:36


Igår var det som vanligt dags för Amanda-träning med Hugo, och det är veckans höjdpunkt. Nu när jag sedan några år tillbaka, tränar varje vecka, fattar jag inte hur jag gjorde innan? Eller rättare sagt, det gör jag egentligen visst... Den utveckling ...

Av Sara - 14 november 2016 20:03


Ja det är nya tider här på Pepino, men det har ni ju iofs märkt redan med alla förändringar som skett senaste året. Och de fortsätter... Vi byter namn, Pepino PRE kommer framöver att heta "Pepino dressage & breeding" och det är precis vad det ska han...

Av Sara - 28 september 2016 19:43


Idag var det dags för träning med finaste Hugo för Amanda. Sedan jag sist skrev om hu knäckt jag var för att jag är så kass på att rida, så har jag tagit mej själv i kragen. Ja, det finns oändligt många som är sååå mycket duktigare på att rida än jag...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards