Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under augusti 2009

Av Sara - 27 augusti 2009 21:58

Lite att slipa på, men en härlig häst!


Av Sara - 27 augusti 2009 21:36

Idag red jag Teddy på banan igen efter några stubbdagar. Han känns superfin nu. Red igenom det enkla utställningsprogrammet. Det är ju inga problem att genomföra det, vi ska bara göra hela programmmet avspänt och rytmiskt.

Red indi oxå först på banan em stund och sedan en lite galoppsväng på stubben. Härligt!

Det har varit helt underbart väder idag, igen. Helt blå himmeldrygt 20 grade och lite vind. Hästarna njuter i fulla drag och jag med. Blir inte bättre än så här!

På eftermiddagen tränade jag med Trazzel i linan igen. Provade ett annat huvudlag. Får se vilket som funkar bäst. Han är superduktig, men det är mycket kvar att jobba med. Han älskar när man pysslar med honom och den dagliga rykten är hans höjdpunkt. Hans näsa blir låång och så står han helt stilla! Goa, fina Trazzel!


Av Sara - 25 augusti 2009 20:49

Nu har vi stubbåkrar överallt!  Det är så lyxigt! Enda gången på året som jag kan rida ut ordentliga rundor med mycket trav och galopp. Annars har vi verkligen skitdåliga ridvägar här. Men idag gav jag mej ut på Teddy direkt efter mockningen. Travade länge runt ett megafält. Tog nog 20 min att trava runt. Sedan blev det ett varv i galopp. I traven var han såklart het, men när vi kom til galoppen var han liite trött så den blev sådär underbar, kontrollerad och luftig. Härligt! När vi kom hem blev det bad och sedan ut ihagen att rulla sej =)

Tog Laban en tur på ridbanan. Måste flytta stona utom synhåll så att vi kan jobba ostört. Han är så fin och trevlig när ston är en bit bort, men kommer de för nära ridbanan så går det icke! Så får vi bråka och det är så tråkigt.

Efter luch gjorde jag en massa ärenden och sedan tog jag en promenad med jyckarna. Var lagom att plocka in pojkarna igen vid sex och då sadlade jag Indi. De har tröskat hela dagen precis utanför oss och höll just på att lasta storbalar på vagnar som vettvillingar. Typ 10 megamaskiner for omkring på fältet och Indi bemödade sej inte om att ge dem en blick. Han är så cool. Var lite tramsig vid uppsittningen idag så det blev 3 st bara för det. Men sedan kunde vi skritta fram lugnt och nästan direkt kom han till arbete. Jag är verkligen kär i denna hästen. Helt underbar att rida!

Längtar redan till i morgon.

Fick denna härliga bilden av Eva Holmer. I mitten hennes sto Adivina, den bruna är Danzarina 2 år e. Alferez IV u. Maceda och bakom Adivina syns Delicia oxå 2 år e. Zagal u. Adivina. Alla tre stona är till salu till mycket förmånliga priser!

Av Sara - 24 augusti 2009 21:08

Jo det ska han. Idag var jag hos en annan veterinär med Tempan för att få a second oppinion. Vilken tur. Fattar inte varför jag inte gick till henne direkt. Jag vet ju att hon är bäst. Vi har jobbat tillsammans redan 1998 och sedan på Djursjukhuset fick jag se henne utvecklas till en otroligt skicklig kirurg. Vilket handlag, intresse och engagemang! Heja Karin! Nu ska hon iallafall operera Tempos korsband som är av i höger knä och ev. även i vänster. Men vi börjar med höger på torsdag i nästa vecka. Om allt går enligt planerna ska Tempo bli FRISK! Inte lite bättre, hyfsta ok utan FRISK! Ofattbart. Jag var inställd på att kanske behöva ta bort honom idag. Nu hoppas jag verkligen allt går enligt planerna, men som sagt, jag har mycket stort förtroende för Karin.

I förmiddags var det högtryck hemma. Camilla mockade så jag kom igån och rida direkt. Tog Teddy först på att hyfsat ansträngande pass. Mycket galopparbete och även lite samling i traven. Han var superfin i slutet!

Sedan var det Indi. Uppsittningen gick perfekt idag! Han var dock onädigt pigg efter helgens vila, men efter de vanliga två-tre minuterna av spänninga kopplade han av och var fin igen. Camilla fotade lite så nu ligger han ute på annons. Ingen bloggläsare som vill köpa Indi?

Av Sara - 23 augusti 2009 15:17

På morgonen/förmiddagen var det mera bad, puts och stallskötsel. Natalie & Jossan kom strax efter tolv och vi drog igång. Självklart hade vi själva med kameran i högsta hugg och här kommer en bildbomb!

Av Sara - 23 augusti 2009 09:04

På fredag förmiddag kom Doras nya ägare och hämtade hem henne. Det känns som helt rätt hem för henne och jag önskar dem all lycka i framtiden med denna trevliga lilla häst!

Även fredagen ägnades åt halm. Suck. Men nu är över 3000 balar inne. Känns iallafall underbart. På fredagen bjöd vi Halm-Arne & co på kräftor. Stupade dock i säng vid 23-tiden.

Linda kom i fredags för att stanna hos oss i helgen. Så på lördagen fixade vi en massa småsaker. Promenerade med hundarna, bakade kaka och fikade i solen, vattnade hästarn och strosade runt i det härliga vädret. Vi fick beök av Caroline & Therese från Övrarps stuteri och så kom ett annat par PRE-intresserade människor för att titta på hästarna.

På kvällen gick jag & Linda ner och hämtade Trazzel. Åh vad härligt! Känns nästan som att jag "fått" honom igen. Nu är han hemma och står i Zagals, numera Trazzels box. Vi badade honom och gav honom hö. Han är bara helt underbar. Gick lugnt från kompisarna i hagen, igenom en hage med andra hästar, utan att överhuvudtaget bekymra sej om dem, blev badad och schamponerad, torkad och sprayad med manglans och han bara njuuuter. Nu ska han gödas och tränas inför Strömsholm.

Nu har vi fodrat, käkat frukost och laddat. Mockning och bad av Laban står på schemat. Idag kommer nämligen Natalie & josefin Lindholm för att fota till Natalies bok om PRE. Skoj!

Av Sara - 20 augusti 2009 21:19

Heter alltså denna underbara hingstunge e. Tendencioso IV. Visst är han fräck! Tyvärr var han lite slö i värmen, för de andra två gångerna jag sett honom har han utöver vanliga gångarter visat skolor ovan mark!


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards