Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg under juli 2009

Av Sara - 12 juli 2009 21:29

Jag sov till 8. Vi hade gäster igår kväll och det blev ganska sent. Men det var en härlig morgon och det verkar som om solen är tillbaka! Efter fodring och utsläpp åt vi frukost. Sedan hjälpte Mats till med mockningen! Vi bestämde oss för att flytta ner Clasica & Gittan med bebisar till det nya betet som vi tagit hö på. Det har växt upp massvis med fint gräs som de nog gärna vill ha! Innan vi gav oss iväg blev de verkade och nyklippta. Vi hoppas de kan stanna i den hagen i minst en månad nu.

Gittan verkas & Novia hjälper till!

Eftersom unghingstarna går i hagarna innan den nya hagen kunde vi inte gärna promenera rakt igenom med ston & föl. Så vi fick helt enkelt gå runt om, på vägen! Fölen tyckte det var oerhört spännande. Eller ja, Novia gömde sej bakom mamma men Minero tyckte det var skitkul! Travade glatt ibland framför och ibland bakom mammorna. Vi mötte lite bilar men alla var så gulliga och stannade så vi kunde passera tryggt!

På väg till nya äventyr!

Ny hage!

Vackra Minero!

Novia, som ett rådjur...

Så fick grabbarna syn på sina nya grannar!

När alla var där de skulle packade vi in oss i bilen och styrde mot Benarp, Hörby på betäckningsuppdrag. En viss Jabeque hade fått äran att betäcka sitt allra första sto. Trots att damen i fråga var aldrig så villig och snäll lyckades inte stoägare och hingstägare få till det. Knasiga Jabeque hade fått för sej att stona ska betäckas antingen från sidan, eller i huvudet. Kanske bra det med, men det brukar inte resultera i särskilt många föl... Nåväl, efter lite upptukningt av hingst och nogsam styrning av honom lyckades vi tillslut få till en perfekt betäckning. Duktiga, tålmodiga sto! Vi blev efteråt bjuda på härliga club-sandwiches av tacksamma hingstägare. En härlig eftermiddag i ett soligt Benarp, där det inte blåser! Lite underlig känsla. Det blir så tyst och lugnt. Så har vi det aldrig här hos oss. Här blåser det ALLTID. Mer eller mindre, men ALLTID. När vi kom hem fodrade vi stona i lugn och ro. Alla som ska komma i brunst verkade tokbrunsta i kväll, så det bådar ju gott för morgondagen. Blir att jobba igen imorgon för Teddan. Så ska Nexi dräktighetsundersökas i morgon. Spännande, men jag har tyvärr ingen bra känsla. Hoppas jag har fel!


Av Sara - 10 juli 2009 21:43

Jag saknar solen! jag vill hemskt gärna ha tillbaka hetten. Nu har det regnat lite, nu räcker det! Mera värme tack!

Har ju hämtat hem underbar gul långstråad halm så nu är det så kul att mocka. Ja, jag är lite knäpp men jag gillar det verkligen! Det blir perfekt, snyggt och rent och mysigt. Precis som jag vill ha det. Har börjat fodra med vårt nya hö, så pojkarna får inget kraftfoder alls nu. Lite betfor bara. De mår så bra och blir lugna och harmoniska när det får tugga mycket. Ska se hur långt det "håller" när jag börjar rida dem igen. Vore skönt om jag kan hålla nere kraftfodergivan, men samtidigt vill jag ju ha dem runda och fina, inte bara en stor hö-mage. Fast undersökningar visar ju att om höet bara är av tillräckligt bra kvalité så räckte det ju utmärkt med bara hö även till travhästar i tävlingskondition!

Idag hade vi fyra dräktighetsundersökningar. Teddys nordsvenska dam Ramanda var dräktig. Och Labans tjej Dora vara oxå dräktig! Sen var det två ston som var seminerade med importsperma, samma hingst, ingen av dem dräktig. Skit!

Stoet med föl som kom igår hade nyss ovulerat. Skit igen. Blir att spruta henne om 5 dagar. Ponnystoet till Teddan skötte sej dock bättre. Ett stort fint ägg fanns där. Hon kändes dock lite sammandragen i livmodern och inte så öppen i cervix så en spruta estrumat fick hon. Men på kvällen upptäckte jag att hon var superkär i unghingstarna så det var bara att seminera ändå. Så får vi hålla tummarna och kolla igen på måndag. Stoet som jag seminerade med Faustionus i onsdags hade inte släppt så det var bara att beställa en dos till.

Stackars stackars Natalie vars sto Emperatriz inte heller denna gång var dräktig... 3 år har hon försökt. Hela förra säsongen med Teddan och idag ringde de från hennes station igen och beställde för allra sista gången. Det är 3:e brunsten i år och sedan får det räcka har Natalie bestämt. Jag förstår henne verkligen och tycker så oerhört synd om henne. Önskar jag kunde trolla...

På eftermiddagen red jag Mariscala & Randu. De var duktiga båda två. Mariscala var mycket konfunderad idag. Hon har så dåligt självförtroende och behöver verkligen lära sej att våga gå fram och våga ta för sej. Men hon är så smart och välvilligt inställd så det ska nog gå fort.

Tappade Teddan och packade dagens lådor. Sparade en dos till ponnydamen.

Så var det dags för Frida att lämna oss efter 4 veckor. Lite tomt men samtidigt ganska skönt att äntligen få vara lite själv. Har ju haft praktianter här nu varje dag i över 3 månader! Duktiga tjejer allesammans! Tack Linn, Evelina, Malin, Anna, Mikaela & Frida!

Kvällstid blev det en hel del stallpyssel med 3 ston som skulle semineras, höa i hagarna och fodra i stallarna. Var klar kl 20 så då hade man varit igån 12 timmar, som vanligt. Visst är det enkelt att vara egen företagare. Man är ju alltid hemma = ledig, eller?

En vinterbild, så känns det varmt även med de 16-17 graderna vi har ute nu =)  

Av Sara - 9 juli 2009 20:57

Idag var vi snabbt klara i staller kl 10. Så vi tog en lite promenad med jyckarna och sedan körde jag en del ärenden samt besiktigade bilen. Som inte gick igenom. Måste köpa nya däck, igen. Besiktningskillen sa att jag körde förmodligen för häftigt och för fort. Nehej då! JAG? Aldrig......... Som en pensionär på vägarna är jag....

När jag kom hem tog jag & Frida en lång promenad med hundarna. Blev av med Asslan två gånger, men just när jag blev riktigt orolig dök han upp igen. Som gubben i lådan!

När vi kom hem hade det kommit ett nytt  sto med föl som ska semineras med Ludwigs Champion. Hoppas hon är brunstig!

Sen kom Monica med Mariscala. Jag har inte sett Mariscala sedan Monica hämtade henne i vintras och jag kunde knappt tro det var samma häst! Underbar! Hon hade lagt på sej så fint i vikt och var så otroligt fin i pälsen. Monica skulle rida lektion och efter 15 min satt jag upp en sväng. Det är fortfarande mycket att jobba med men åh vad härlig häst! Såå arbetsvillig och såå angelägen om att göra rätt.

-Du får gärna lämna henne i träning här när du vill, sa jag till Monica.

-Vad sägs om nu, svarade hon. =)

Hon skulle åka på en kortsemester på söndag så det passade utmärkt! Sagt och gjort, Mariscala står nu här och jag får ha henne tills nästa helg. Ska verkligen bli dökul! Är väldigt ridsugen nu och pojkarna är fortfarande på avelssemester. Jag återkommer med rapporter om Mariscala, och kanske en video så ni får se hennes härliga trav!


Av Sara - 8 juli 2009 22:35

Ja, med ston alltså. För en gångs skull så börjar det tunna ut med hästar här hemma. Det beror ju som väl är inte på att vi inte har några kunder, utan på att stona redan är dräktiga! Det känns helt underbart! Med Zagal var det alltid trögt. Hade man tur fick han hälften av sina ston ddräktiga på första brunsten. Men sedan var det många kvar som blev dräktiga först på andra eller tredje brunsten, eller kanske inte alls... Men med Teddy är det en dröm att jobba. Om det inte är något allvarligt fel på stoet eller om vi missar ägglossningen av någon anledning, så blir de dräktiga. Som brev på posten! häftigt! Dock blev det faktiskt två helt nya ston idag. Ett sto i småland till Affe och så kom en söt ponnyflicka från Halmstad hit för att träffa Teddy. Eller, ja, hans sperma...

Så vi hade alltså bara fem ston att kolla idag. En att seminera. Bombalura äntligen klar, Romera fortfarande dräktig med Teddan på 35 dygn. Och två som ännu inte var i tillräckligt bra brunst.

Efter en lunch i normal tid för en gångs skull och jag med Tempo till simmet. det gick mycket bättre denna veckan och han simmade hela 15 minuter.

Hem, tappa Teddan och packa lådor. Ponnyn kom, Bombalura åkte hem, revisorn tittade förbi med bokslutet för 2008. Sen kom även mina föräldrar oxh brorsan och vi festade allesammans på räkor och lax. Mums!

Jag och mamma tog en sen promenad med alla hundarna. Underbart väder, lite kyligt men friskt och skönt!

Lite bilder från dagen idag den 8:e juli 2009

Novia

Minero & jag

Laban kollar om strömmen är på, idag med...

Ville på väg in från hagen

Av Sara - 7 juli 2009 20:32

Iddag har det äntligen regnat hos oss. Efterlängtat och välbehövligt. Alla hästarna kastade sej genast i den blöta jorden och rullade och rullade. Sen såg de sååå nöjda ut!

Efter morgonens bestyr har dagen ägnats åt pappersarbete och städning. Men jag har även hunnit med att promenera med hundarna, hämta halm, och pyssla med pojkarna lite.

Gick igenom lite bilder på datan och stötte på denna underbara bild. Kan inte låta bli att lägga in den här igen. Jag vet att ni sett den förut, men ändå. JAG SAKNAR ZAGAL!!!!!

Av Sara - 6 juli 2009 22:08

Hur underbara är inte dessa två hingstungar! Båda efter Bailon med Mossegårdens Vinhus som stolt uppfödare. Deras vackran ston Kerria & Feita är mödrar till Ferrari & Seductor. Det skiljer en del i ålder på grabbarna, men de verkar redan ha funnit varandra!

Seductor är 3 veckor & Ferrari är 2 månader

Seductor

Ferviente Ferrari

Av Sara - 6 juli 2009 16:59

 

Igår var vi så på Blommeröd igen. Malibu skulle ju vara med på Championatet. Det ösregnade men just innan unghingstarna skulle in så lättade regnet lite iallafall. Malibu var duktig, men kunde showat mera och ställts upp bättre, så tyvärr blev han utanför placeringe. Men det var iallafall bra träning för honom!

Idag var jag iväg på morgonen med Randu på djursjuhuset för besiktning. Det gick perfekt så jag var hemma igen snabbt. Nu blir Randu Bromma-Bo!

Vi mockade och fixade och satte upp flugpapper i stallet. Det är så äckligt mycket flugor här nu! Blää!

Agneta kom vid 11.30 Två av tre ston var dräktiga. Det var väl ok. Den ena var Affes tjej så det var väldigt skönt att jga inte behöver åka och hämta honom igen. Om det inte skulle råka komma ett nytt sto till honom förstås! Teddy har nu 21 dräktiga ston. Ett par till att kolla denna vecka.

När vi var klara stack vi iväg och handlade lite.

Nu ikväll blir det tappning av Teddan. Inga skick idag utan bara omseminering av ett sto som står kvar sedan förra veckan. Fjärde gången och hon vill inte släppa sitt ägg, Suck. Var så säker att hon haft ägglossning i helgen men icke! Nu blev det Pregnyl så det blir ett slut på detta! ("Ägglossnings-spruta")

En skön kväll i soffan väntar senare...

Fick fina bilder från GM & Ares som stormtrivs tillsammans!

Av Sara - 4 juli 2009 18:56

Vilken dag! Falggorna vajade i vinden och folket jublade! eller nåt.

Jag & Frida var uppe i ottan och fodrade, mockade, vattnade osv. 8.30 var vi på plats på Blommeröd. Hade med oss en frikostig dryckeskylväska och lite frukostmackor. Smakade härligt i gröngräset. Tur att jag åt så tidigt för sedan blev ag så nervös att jag nästan kräktes, eller svimmade. Vet inte vilket det kändes som. Malibu var magnifik! (Tyckte vi) Han fullkomligt svävade fram och har blivit så kraftfull och maskulin. Jag & Mats var så oerhört stolta över honom!

Han kom 2:a i sin klass. Vi hade önskat högre poäng, men han var lite försiktig när han kom in så han visade inte sin bästa trav. Sedan stod han inte stilla med bakbenen när Kim skulle ställa upp honom. Men han går alltså vidare till championaten imorgon, så det blir ju bra träning för honom!

Bildbom Malibu!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards