Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 28 maj 2009

Av Sara - 28 maj 2009 21:17

På morgonen blev det lite fölvård med microlax till bebis och avmaskning till mamma. Det blåste storm idag så istället för att gå ut på ridbanan så blev det promenad i stallgången. Det gick ju oxå bra!

Efter lunch åkte jag & Elina till Djursjukhuset med Zacke. Eftersom vi ev. ska köpa honom ville jag ha honom röntgad och genomgången. Han har dessutom en ful galla på framsidan av hö kota fram som jag ville kolla upp. Lastningen var inte helt populär, men lite övertalning så gick det bra. Väl inne på kliniken var Zacke lite orolig, men uppförde sej över lag mycket bra. Vi gjorde böjprov och longerade utan anmärkning. Sen var det röntgen. Jag var beredd på det värsta och döm om min förvåning när Johan (Vet) meddelade att han var helt ua på röntgen och att han hade ovanligt fina ledgångar i kotorna! Undebart!

Då var det bara gallan på kotan kvar. Fram med u-ljudet. Det visade sej att han förmodligen fått ett kraftigt slag över kotan för en lång tid sedan. Det har därmed bildats en stor slem/vätske kapsel som tyvärr kan vara kronisk. Dock menade Johan att det mest var ett skönhetsfel och att hans användbarhet inte tvunget behövde påverkas. Vi kom fram till att han nu får gå på bete och till hösten ska vi försöka behandla gallan.

Med fri röntgen och god prognos för kotan bestämde jag mej. Vi ska ha honom! Pratade med Helene, hans uppfödare, och hon blev jätteglad.

Det blev raka vägen hem till betet med Zacke. Han blev så glad! Trazzel var mindre nöjd dock... Det blir en maktkamp ett tag verkar det som.

Vem sjutton är du?


Mitt bajs är iallafall häftigast!

Jag blir förbannad!

Tempo vänta stolt på matte.

Donne undersöker Tempo

Gården på avstånd

Betande ston

Av Sara - 28 maj 2009 21:11

Jo då. Igår kväll kom äntligen Nexis föl till världen. Jag var förberedd i soffan med popcorn och en lång film med övervakningsmonitorn bredvid tv:n. Jag han äta hälften av popcornen och se halva filmen sen var det dags! Ut, dra ut en fölunge, torka, gnugga, kolla efterbörd, strö upp med ren halm. Sen lämnade jag dem ifred och gick in i soffan igen. Där kunde jag lugnt följa den lilles resningsförsök, framgång och även hans första måltid. När popcorn och film var slut hade den lille hingsten ätit två gånger och sov gott i halmen. Det gjorde jag med. En HEL natt! Ahh vad härligt!

Nexi & hennes Florencio-unge


Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards