Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 14 maj 2009

Av Sara - 14 maj 2009 20:19

I går var det semindag igen. Några flickor var klara, några skulle semineras. Jazzmina & Clasica ville båda ha varsin dos till. Jag red Teddy och han kändes jättefin. Jag känner verkligen att jag skulle vilja rida för Julio eller annan tränare nu för grunden börjar bli riktigt bra och vi behöver komma vidare. Få några nya tips och uppgifter att träna på.

Igår var jag även på Bauhaus, igen. Har aldrig varit där så mycket som sista veckoran. Kan hela varuhuset utantill! Igår fick jag även åka till Bauhaus i Lödde för att köpa glasblock till duschen. De var givetvis slut i Hyllinge..

På kvällen var jag bjuden på tjejmiddag hos Lone i Flyinge. En mycket trevlig kväll med mycket hästsnack och även "vanligt" skvaller. Var hemma strax efter midnatt.

Idag hög vi i på morgonen med mockning, och så red jag Teddan. Kl 13 var vi på plats på djursjukhuset för att besiktiga Fausto. En ny veterinär jag aldrig träffat. Även köparen var med, hennes man, Malin & Elina. Efter divs genomklämning och neurologiska tester så var det dags för böjprov. Fausto travade glatt. Så fick vi fortsätta till longeringen. Han såg jättefin ut och köparen poängterade hur fin hon tyckte han var. Sekunden efter säger Vet: Vi får avbryta här för hästen är tyvärr halt. Va??? Vi stod alla som frågetecken. Vet fortsatta pladdra på att vi borde direkt gå vidare och bedöva lederna och behandla hästen med cortison och återkomma om 3 veckor. Han kunde absolut inte rekomendera hästen för han var tveksam till hållbarheten. Stopp! sa jag! Här sprutas inga leder. Är du tokig! 1 grads hälta menade Vet att han hade och så tog han olika långa steg på volten.

Köparen nästa grät och jag blev skogstokig inombords.

Det är ju självklart mycket tråkigt om hästen går orent. Men Fausto jobbas regelbundet och han är jättefin. 1 grads hälta kan var ett slag i transporten, en vrickning i hagen eller VAD som helst. Man sprutar inte i leder hej & hå, anser jag. Man avvaktar några dagar, rider lite som vanligt och kollar sedan hästen igen. Om häsltan kvarstår får man i så fall då, undersöka närmre. Vi ska allesammans fundera lite och andas djupt och så pratar vi vidare i morgon eller så. Stackars köparen, och stackars säljaren....

En glad nyhet är att Teddy blivit pappa igen. Kallblodstravaren Jackie fölade i natt. Det blev ett svart fint stoföl. Lycklig uppfödare är Anette Nilsson i Hjo. Nicole ska underverket heta!

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards