Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 5 mars 2009

Av Sara - 5 mars 2009 23:29

Asslan & Tempo myser i hö

Ibland är det svårt att komma på en piffig rubrik för dagen. Som INTE har med vädret att göra då. Idag borde annars heta: Blåsigt!

Anne var här på förmiddagen idag. Det är alltid trevligare att få mockat tidigt! Jag tog ut Fausto i lina på morgonen. Satte upp lite cavaletti och lät honom skutta över. Han fick busa och galopera på i linan och vips! Vilken trav och vilken galopp han KAN ha! Häftigt att se!

Red ut på Ares idag med. Höll på att blåsa av honom, men det är inget som bekommer  Ares...

Bestämde mej för att rida ut på Teddy oxå. Märkligt beslut en stormig dag som denna... Men det gick faktiskt ganska bra. Han blev bara skiträdd för varje bil som dök upp bakom oss för att han inte hörde dem i blåsten. Jag tror bilförarna blev minst lika rädda....

Laban har varit i box-hage idag med. Han hade Bailon bredvid sej och var så nöjd, så nöjd. Nu blir det eventuellt så att han ska vara här i sommar och betäcka ston. För att säljas till hösten. Vi funderar fram och tillbaka på bra lösningar, både Labans ägare & jag. Om han stannar här får han förmodligen betäcka en eller två av våra tjejer. Han har ju Cardenas-pappa och ett litet sto e. honom bli ju en fin maka åt Razzel! Spännande!

Codicioso i sin "hage"

Fick även en hälsning från Monica & Tagal idag. Han är nu 5 år och jobbar på fint med matte! (Tagal är son till Zagal alltså)

Av Sara - 5 mars 2009 22:36

Jag har länge haft planer på att skriva en bok om hur man förstår sin häst och hur en häst fungerar. Jag funderar mycket över hur fantastiskt duktiga vi är på att utbilda folk inom häst i Sverige, men hur skrämmande lite av dessa utbildningar som berör hästens instinkter och naturliga beteende, samt hur vi som människor bäst agerar för att på tryggast och enklast vis hanskas med hästar. Det finns naturligtvis massvis med böcker i ämnet "hästens naturliga beteende". Men jag efterlyser en bok som gör det enkelt för en "vanlig" hästmänniska att ta till sej enkla metoder som underlättar såååå mycket i vardagen om man känner till dem...

Så glad jag blev när det fanns en bok jag inte tidigare sett, som åtminstone är i min linje! Inte allt, men väldigt väldigt mycket! Det heter "Tänk som din häst" En praktisk handledning tillframgångsrik träning , av Michael Oeace & Lesley Bayley. Jag kan prata hur mycket som helst om innehållet i denna bok, men nöjer mej med ett utdrag som jag tycker är oerhört viktigt! :

FÖRÄNDRA DITT SÄTT ATT TÄNKA

Att gå från att tänka som en människa (rovdjuret) till att tänka som en häst (bytesdjuret) sker inte över en natt. Det är en färdighet man ständigt måste sträva mot. Ställ dej dessa frågor när du stöter på problem med din häst.

  • Är jag rättvis i min begäran? Är hästen tillräkligt förberedd för den här uppgiften-mentalt, fysiskt och känslomässigt?
  • Har jag varit tydlig i min begäran? Förstår hästen exakt vad som krävs av den?
  • Skulle min begäran vara rimlig om jag såg det med hästens ögon?
  • Ber jag eller kräver jag?
  • Har jag fått hästen att förlora självförtroendet eller förtroendet för mej?

Om flera människor ställde sej dessa frågor och besvarade dem ärligt så skulle de se att deras "problemhäst" snarare är förvirrad, dåligt förberedd, ängslig eller panikslagen; dvs allt annat än ostyrlig och bråkig.

Men, invänder du kanske, det finns hästar som bråkar på ren djävulskap och som man måste få att sluta.

Det kan visserligen vara sant, men är du säker på att du kan se skillnad? Och i så fall, vems är felet? Är det hästens eller ryttarens/skötarens, som inte lyckats förhindra att uppkäftigheten har förvandlats till ett problem?


Ja, vad ska man säga, kunde inte sagt det bättre själv...

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards