Pepino - dressage & breeding

Alla inlägg den 11 februari 2009

Av Sara - 11 februari 2009 22:29

Idag var ingen rolig dag. Alls. Igår visade Gittan (Gaditana) svaga koliksymtom under eftermiddagen. Hon brukar ha svag kolik  då och då när hon är högdräktig så jag var inte särskilt orolig. När det idag då fortfarande hängde i och jag såg att hon varit lite orolig i boxen på natten bestämde jag mej för att ringa ut vet. Eftersom jag är djursjukvårdare (för er som inte vet det; har jag jobbat bla i Helsingborg i flera år) brukar jag ha en ganska klar blid av när något är på tok och hur tokigt det är. Vet kom vid 10 och kände på (rektaliserade) henne. Jag var säker på att hon inte hade tarmproblem utan det som oroade mej var en ev. livmoderomvridning. Vet kunde inte känna något galet så hon fick vetalgin och så bestämde vi att jag skulle avvakta lite till. Framåt 16-tiden var hon sämre igen så jag tänkte det var lika bra att åka in till Djursjukhuset för att vara HELT säker på att allt var OK. Som väl var så var livmodern INTE omvriden. Tack gode gud! Men eftersom jag ändå var där med henne bestämde vi att hon står kvar i natt med lite dropp och smärtlindring. Helt enkelt är det nog så att fölungen är mycket livlig (vilket jag sett och vet kunde känna) och far runt och sparkar stackars Gittan så hon inte får ro! Usch, jag tycker inte om att hon ska stå där, men men. Inte mycket att göra... Ska hämta henne i morgon! (Hoppas jag)

Snöstorm och ingen ridning idag i övrigt... Atenea har åkt tillbaka till Spanien. Lyckost! Mariscala är jättetrevlig, lugn och snäll. Har varit i hagen och hon kan verkligen trava!

Här en bild på Mariscala förra sommaren

Presentation

Fråga mig

217 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards